SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: NS-155B
NS-155B
De wetenschappelijke revolutie
Cursus informatie
CursuscodeNS-155B
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Hoofdoel
 
Dit vak geeft een overzicht van de ontwikkelingen in de natuurfilosofie van Aristoteles tot Newton, waarbij de periode tussen 1543 en 1727 (de wetenschappelijke revolutie) centraal staat.
 
Leerdoelen
 
Inhoudelijk: getoetst middels tentamen en, in mindere mate, met de schrijfopdrachten
1. Voor elk van de afzonderlijke periodes – oudheid, middeleeuwen, renaissance, wetenschappelijke revolutie – kan de student voorbeelden gebruiken om de wetenschap te karakteriseren in termen van de volgende aspecten: wereldbeeld, theorie, methode en maatschappelijke rol.  
2. De student is in staat om voor elke periode verbanden te leggen tussen genoemde aspecten.
3. De student kan voor centrale figuren zoals Nicolas Copernicus en Galileo Galilei de historische continuïteiten en discontinuïteiten in de wetenschapsbeoefening benoemen en hierop reflecteren.   
4. De student maakt kennis met wetenschapsfilosofische thema’s zoals het realisme-instrumentalismedebat en kan deze illustreren met behulp van voorbeelden uit de wetenschapsgeschiedenis.
 
Academisch: getoetst middels schrijfopdrachten 3x, essayvoorstel en essay
5. Leesvaardigheid: student leert om historische bronteksten en wetenschapshistorische publicaties te lezen, interpreteren en vergelijken.     
6. Schrijfvaardigheid: student ontwikkelt het vermogen om zijn/haar tekstinterpretaties en argumenten te verwoorden in samenhangende en in correct Nederlands geschreven teksten.  
7. Onderzoeksvaardigheden: student kan een scherp omlijnde onderzoeksvraag formuleren, relevante en betrouwbare secundaire literatuur verzamelen, correct verwijzen naar- en zichzelf positioneren t.o.v. deze secundaire literatuur. 
8. Discussievaardigheid: student kan in werkgroepen niet alleen de eigen leeservaringen verwoorden maar ook luisteren naar- en ingaan op de ervaringen van anderen. 
 
N.b. Voor een uitvoerige toelichting bij de academische vaardigheden, zie het document ‘Academische vaardigheden Wetenschappelijke Revolutie’.
 
Inhoud
De Wetenschappelijke Revolutie (ca. 1543-1727) geldt als een cruciale periode in de totstandkoming van de moderne wetenschap - en daarmee indirect van onze moderne samenleving. In dit college staan we uitvoerig stil bij de conceptuele, methodologische en institutionele veranderingen die deze periode kenmerken. Hoe vernieuwend waren deze ontwikkelingen werkelijk? Bij nader inzien blijkt de geschiedenis altijd ingewikkelder dan je denkt. Wetenschappelijke Revolutie is een intensieve en gevarieerde cursus met hoorcolleges, discussiegroepen, literatuuropdrachten, een essay en een tentamen. 

SluitenHelpPrint
Switch to English