SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: FA-200
FA-200
Geneesmiddelbinding en werking
Cursus informatie
CursuscodeFA-200
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
In de volgende algemene leerdoelen staat beschreven wat je na afloop van dit blok moet kunnen:
  • de interactie tussen laagmoleculaire liganden en macromoleculaire bindingsplaatsen (enzymen, receptoren) beschrijven in termen van de Wet van de Massawerking
  • samenvatten van enzymkinetische, receptorbinding en farmacologische experimenten in de voor het desbetreffende vakgebied gebruikelijke grafische voorstellingen
  • uit de gebruikelijke grafische voorstellingen conclusies trekken over affiniteit en activiteit van de verschillende liganden en daarbij onderscheid kunnen maken tussen agonisme en antagonisme
  • covalente en niet-covalente interacties en enzymatische reacties tot in moleculair detail begrijpen als onderdeel van het sleutel-slot concept
  • de begrippen selectiviteit en specificiteit correct hanteren
Inhoud
Het blok besteedt op een duidelijk moleculair-farmacologische wijze aandacht aan de algemene begrippen betrokken bij geneesmiddel-receptor binding. Het gebruikt daarvoor een aantal hoorcolleges om de moleculaire binding te duiden met daaraan gekoppelde werkcolleges, waarin de mathematische principes uitgewerkt worden. Hierbij wordt op een toenemend complexe manier mbv ICT (simulatie, calculatie) en grafische methoden (non-lineaire regressie) processen als binding, enzymkinetiek en farmacologische respons in relatie met elkaar gebracht.
Ook zullen deeiwit-eiwit interactie en de relatie tussen structuur en binding worden behandeld. Gezocht gaat worden naar structuur (PDB) en eigenschappen van eiwitten en ligand-receptor complexen. Daarnaast zal in het blok de nodige aandacht worden besteed aan practica, waarbij de theorie in praktijk moet worden gebracht inclusief de erbij behorende dataverwerking. De experimenten behandelen geneesmiddelbinding, enzymkinetiek, enzymremming en farmacologische processen. Omdat in dit blok complexe mathematische principes een belangrijke rol spelen zal er veel aandacht gaan naar de rekenvaardigheid van de student. Er wordt gerekend met modellen, die na grafische presentatie worden geïnterpreteerd.
De opgedane ervaring dient na afloop te worden gepresenteerd.
Parallel aan alle activiteiten moet er gewerkt worden in groepsverband aan een receptordossier.
SluitenHelpPrint
Switch to English