SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG5010
USG5010
Bestuur en beleid
Cursus informatie
CursuscodeUSG5010
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Na afloop van deze cursus is de student:
  • vertrouwd met een aantal theoretische bestuurskundige begrippen, in staat deze te verklaren en toe te passen op casuïstiek;
  • in staat om inzicht te tonen in het ontwerpen van beleid en hierbij aan te geven op welke wijze voor beleidsproblemen ontwerpen kunnen worden opgesteld;
  • in staat om beleid te analyseren en beleid te verklaren op basis van verschillende theoretische perspectieven.
Inhoud

In de cursus Bestuur en Beleid staat een tweetal vragen centraal. De eerste vraag is hoe je beleid kunt ontwerpen. Verschillende benaderingen om beleid te ontwerpen en op die manier een oplossing te vinden voor maatschappelijke problemen worden besproken. Dit is toepasbaar op tal van onderwerpen.
Hoe kan het terrorisme worden aangepakt? Welke manieren zijn er om integratie te bevorderen? Wat kan de gemeente Utrecht doen om armoede terug te dringen?
Op deze vraag ligt het accent in de eerste “kleine helft” van de cursus.
De tweede vraag is hoe beleid geanalyseerd kan worden. Vanuit de literatuur worden twee visies op beleid ontwikkeld waarmee actuele vraagstukken kunnen worden geanalyseerd. Dit helpt je om vragen rondom beleid te kunnen duiden.
Waarom zijn de VS Irak binnengevallen? Waarom heeft de gemeente Utrecht gekozen voor de herontwikkeling van het stationsgebied? Waarom wil de regering een gedifferentieerde kilometerprijs invoeren op de weg? En waarom wordt dat vervolgens weer uitgesteld?
De gekozen wetenschappelijke insteek is hier vooral empirisch-analytisch. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt aangetoond dat beleid kan worden beschouwd als rationele besluitvorming, maar ook als routinegedrag of politieke strijd.
Je leert op verschillende manieren naar beleid te kijken en verschillende verklaringen voor beleidsuitkomsten te formuleren.
In de tweede “grote helft” van de cursus ligt het accent op deze vraag.
Deze vragen komen op twee manieren aan de orde. Enerzijds vormt de voorgeschreven literatuur het vertrekpunt. De belangrijkste onderdelen uit de literatuur worden in de colleges toegelicht, geïllustreerd en bediscussieerd. Anderzijds zijn er werkgroepen waarin je aan de hand van een specifiek beleidsthema  verschillende beleidspraktijken analyseert en groepsgewijs een schriftelijke opdracht maakt en presenteert. Op die manier worden de onderwerpen uit de cursus inzichtelijk binnen hun context, evenals de samenhang tussen de onderwerpen.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English