SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG4610
USG4610
Social design
Cursus informatie
CursuscodeUSG4610
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Na afronding van deze cursus:
  • zijn studenten in staat om een ontwerpproces voor een maatschappelijk vraagstuk vorm te geven;
  • zijn studenten in staat in een ontwerpproces samen te werken met studenten met andere disciplinaire achtergronden;
  • zijn studenten in staat om de uitkomsten van een ontwerpproces op pakkende en toegankelijke wijze te presenteren;
  • kennen studenten de belangrijkste wetenschappelijke theorieën op het gebied van social design;
  • zijn studenten in staat theorieën over social design toe te passen op maatschappelijke vraagstukken.
Inhoud

In onze samenleving kennen we allerlei lastige vraagstukken die we maar niet opgelost krijgen met een traditionele aanpak. Hoe kunnen we zorgen dat het milieu nu echt verbetert? Op welke wijze kunnen we armoede aanpakken? Hoe zorgen we voor inclusieve steden?
Er zijn dringend nieuwe, creatieve manieren nodig om deze vragen aan te pakken. Deze creatieve onderzoeksmethoden (mapping, co-creatie, design research, prototyping, empathisch onderzoek, storytelling) en strategieen (interventies) staan centraal in deze cursus: je leert hoe je met gebruik van creatieve methoden een innovatieve aanpak kunt ontwikkelen voor lastige problemen in de samenleving.
Social design gaat over het ontwerpen van nieuwe sociale interacties – projecten, organisaties, dienstverlening, beleid, netwerken, instituties, platforms – op basis van creatieve ideeën.. Daarmee is social design niets bijzonders: we zijn immers steeds beter in het nadenken over het verbeteren van deze interacties. Wat echter wel nieuw is, is dat de wijzen om hierover na te denken methodisch zijn doorontwikkeld. The Design Way heeft gezorgd voor een revolutie in het denken over het herontwerpen van sociale interacties. Manieren van denken die al lang werden toegepast in het ontwerpen van producten – stoelen, lampen – en technologische systemen – auto’s, computers – hebben nu een weg gevonden naar het ontwerpen van sociale interactie.
In deze cursus leer je denken als een ontwerper zodat je de creatieve methoden uit de ontwerpwereld leert toepassen op de wereld van organisatie en bestuur. De aanpak van social design verschilt sterk van een traditionele aanpak van interventies in organisaties of beleid. Waar traditioneel de nadruk ligt op het uitvoerig analyseren van de situatie en mogelijke interventies – think first – ligt in het social design de nadruk op prototypen en pilots – act first. Leren over interventies gebeurt niet door langdurige analyse vooraf maar door trial & error. Centraal in deze cursus staat de aanpak van design thinking. Dit is een methode, een manier van denken en werken om op een praktische en creatieve manier problemen aan te pakken met een grote nadruk op handelen. Voor sociale wetenschappers is dit lastig: we komen los van teksten en analyses en gaan werken met prototypen, test labs en experimenten.
 
Deze cursus maakt deel uit van de minor Sociaal ondernemerschap van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie.
SluitenHelpPrint
Switch to English