SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG4550
USG4550
Strategisch HRM in theorie en praktijk
Cursus informatie
CursuscodeUSG4550
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Na afronding van deze cursus is de student in staat om:
  • het vakgebied SHRM te definiëren, beschrijven en te bediscussiëren op het niveau van beginnende praktijkbeoefenaren op bachelor 3 niveau;
  • de theorie toe te passen in een analyse van een praktijkprobleem;
  • basiskennis van adviesvaardigheden toe te passen;
  • een Plan van Aanpak dat voldoet aan academische en praktische kwaliteitseisen vast te leggen in reactie op een adviesvraag;
  • met medestudenten, docenten en met praktijkbeoefenaren inhoudelijk te discussiëren over de adviesvraag en aangedragen aanbevelingen; 
  • een presentatie die voldoet aan academische en praktische kwaliteitseisen te verzorgen voor medestudenten, opdrachtgever en docent.
Inhoud

In deze cursus leer je wat de theorie van SHRM inhoudt, je past de theorie toe op praktijksituaties en je gaat als adviseur aan de slag en verwerft adviesvaardigheden die je direct in praktijk brengt.
 
Het vakgebied van SHRM is in de jaren tachtig ontstaan, de tijd waarin voor het eerst echt duidelijk werd dat de omgeving van publieke en private organisaties steeds turbulenter werd. Deze trend heeft zich doorgezet en organisaties spelen in op hun dynamische omgeving door bijvoorbeeld hun strategieën en doelen aan te passen. Flexibele medewerkers die hier vervolgens weer mee om kunnen gaan vormen zodoende een zeer waardevolle hulpbron voor organisaties. Het op de juiste manier aansturen van deze medewerkers - Human Resource Management - en ervoor zorgen dat verschillende HRM-onderdelen ten eerste met elkaar in lijn zijn, en ten tweede ook met de overall business strategy en de interne en externe omgeving, is essentieel om te kunnen presteren als organisatie in een veranderende omgeving. In een notendop is dit waar de theorie van SHRM over gaat. 
 
In deze cursus ondervind je dat er veel bij komt kijken om tot een optimale SHRM afstemming te komen. Wat bijvoorbeeld door het hoogste managementniveau in een organisatie wordt bedacht en uitgewerkt op papier, kan uiteindelijk door de medewerkers op de werkvloer totaal anders worden geïnterpreteerd en uiteindelijk een averechts effect hebben. Door het bestuderen van theorie en door deze toe te passen op praktijksituaties, krijg je inzicht in de complexiteit van SHRM in organisaties. Je werkt dit uiteindelijk uit in een individueel paper waarin je aan de hand van theorie een zelfgekozen thematiek en casuïstiek analyseert.
 
Na een algemene introductie diepen we één SHRM thematiek uit: duurzame inzetbaarheid (onder voorbehoud). Dit is een actueel en relevant onderwerp waar veel organisaties mee worstelen. Ze worden geconfronteerd met vergrijzing en ontgroening van hun personeelsbestand en hebben bovendien te maken met overheidsbeleid gericht op langer doorwerken. Daarnaast zorgen constante (technologische) ontwikkelingen ervoor dat de levensduur van kennis en vaardigheden steeds korter wordt en het noodzakelijk is voor medewerkers om een ‘leven lang te leren’. Een medewerker die gedurende zijn arbeidsleven inzetbaar en flexibel is, heeft een grotere mate van werkzekerheid én vormt een meerwaarde voor de werkgever. Hoe je tot dergelijke duurzame inzetbaarheid komt en vervolgens in stand houdt, is een vraag waar organisaties mee bezig zijn. Directeuren en HR-managers realiseren zich vaak dat veranderingen noodzakelijk zijn om tot duurzaam inzetbare medewerkers te komen, maar stuiten vaak op weerstand in de organisatie.
 
In deze cursus krijg je de noodzakelijke theoretische bagage mee om het vakgebied van SHRM en specifiek de thematiek van duurzame inzetbaarheid te kunnen begrijpen en te analyseren in een praktijksituatie. Vervolgens zal een organisatie aan jou en je medestudenten de vraag voorleggen hoe zij een specifiek probleem op het gebied van duurzame inzetbaarheid kan aanpakken. Je gaat een oplossing bedenken voor dit probleem en werkt dit uit in een plan van aanpak, waarin je aandacht besteedt aan de belangen en wensen van alle betrokken stakeholders en eventuele weerstand. In subgroepen werk je aan de adviesvraag, waarbij je tegelijkertijd leert wat de rol en vaardigheden zijn van een goede (HR-) adviseur en hoe jij die kennis in praktijk kunt brengen. De opdrachtgever introduceert zichzelf en de problematiek uitgebreid, en elke subgroep krijgt de gelegenheid om de opdrachtgever te interviewen. De docent zal vanuit de rol van senior consultant feedback geven op de vorderingen en adviesvaardigheden van de subgroepen. Aan het einde van de cursus presenteert elke subgroep het plan van aanpak aan de opdrachtgever. De output is dus een geschreven plan van aanpak en een presentatie.
 
Studenten die niet de bachelor Bestuurs- en Organisatiewetenschap volgen raden we aan zich vooraf kennis van de beginselen van Bestuurs- en Organisatiewetenschap eigen te maken. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld de cursus Inleiding Bestuur en Organisatie (USG5020) te volgen.
SluitenHelpPrint
Switch to English