SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG4240
USG4240
Sociaal ondernemerschap als uitdaging
Cursus informatie
CursuscodeUSG4240
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afronding van deze cursus:
  
  • hebben studenten inzicht in sociaal ondernemerschap als maatschappelijk fenomeen en het krachtenveld waarin sociale ondernemingen opereren en kennen ze schragende theoretische concepten achter sociaal ondernemerschap en sociale ondernemingen; 
  • zijn studenten in staat om samen met relevante stakeholders de verworven (theoretische) inzichten in te zetten voor het (co-)creëren van sociaal ondernemende oplossingen voor behoeften van bepaalde groepen in de samenleving;
  • kunnen studenten hun ‘value case’ uiteenzetten in termen van meervoudige waarde(n) creatie en waarde(n) uitruil, de ‘value case’ vertalen naar een prototype van een sociale onderneming en dit prototype in de praktijk toetsen; 
  • zijn studenten in staat om een indicatie te geven van de maatschappelijke impact van hun plannen en hoe zij output en outcome ervan denken te kunnen meten;
  • zijn studenten in staat om samen met stakeholders een eerste tentatief verdienmodel achter hun ‘value case’ te ontwikkelen;
  • zijn studenten in staat om te reflecteren op hun eigen ontwikkeling als sociaal ondernemer zowel op de gedragscomponent als de kenniscomponent en de verworven interculturele competenties. 
Inhoud
Er staat een nieuw type ondernemer op, namelijk ondernemers  die hun ondernemerschap inzetten voor het realiseren van maatschappelijke impact. Dit betekent dat zij de sociale doelen in de missie van de onderneming centraal stellen; hetgeen overigens niet impliceert dat economische doelen minder belangrijk zouden zijn. Het realiseren van de economische doelen is immers de beste garantie voor duurzame invloed, zonder dat men afhankelijk is van subsidies en/of giften van derden. Daarnaast zoeken deze ondernemers ook een realistisch inkomen, te realiseren uit hun sociale onderneming. 
Een voorbeeld van sociaal ondernemerschap in Nederland is Specialisterren; een Utrechtse onderneming waar een dertigtal  jongeren met een autisme stoornis werkt aan het testen van software. 
Een andere categorie sociaal ondernemers betreft ondernemende mensen die zich verbinden om gezamenlijk een lokaal maatschappelijk probleem op te lossen door het opzetten van een sociaal wijkbedrijf. Hierbij stellen zij zich onafhankelijk op, bijvoorbeeld jegens overheden, en bedienen zij zich in de regel van vernieuwende ideeën en strategieën om oplossingen te implementeren. Ook ontwikkelen zij vaker onconventionele financieringsarrangementen die erop gericht zijn tenminste kostenneutraal te opereren om zo de duurzaamheid van de oplossing te borgen. 
Beide benaderingen van sociaal ondernemerschap krijgen aandacht in deze cursus, zij het dat de tweede benadering gezien de context van de cursus het meest voor de hand ligt. 

De uitdaging in deze cursus is om daadwerkelijk in een zo divers mogelijk team samen te werken aan de realisatie van een prototype voor een sociale onderneming in de wijk Overvecht. Daartoe werk je zeer nauw samen met lokale stakeholders en initiatiefnemers. Het leidende didactische principe is ‘actie-leren’. Dit veronderstelt een actieve rol van studenten bij de diverse manieren van kennisverwerving. Uitgangspunten van actie-leren zijn oa ‘leren door doen’, ‘leren wordt versterkt door het nemen van risico’s’ en ‘ leren is een zaak van vrijwilligheid en ‘verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces’ 
Actie-leren betekent ook inhoudelijke en theoretische verdieping. Theorie wordt vraag-gestuurd en ‘just in time’ aangeboden. Thema’s zijn bijvoorbeeld ‘sociale bricolage’, ‘nut en noodzaak van impact meting’  en de ethische dimensie van sociaal ondernemen. Verder werken we met de nieuwste inzichten over het ontwikkelen van “nieuwe businessmodellen’ (klaverblad model). Je zoekt ook zelf naar  de voor jouw activiteiten   relevante literatuur en bereidt de gemeenschappelijke bespreking hiervan zelf voor.   

Context van de cursus
Deze cursus vormt samen met de cursus Actie, leren en impact (USG4150) in periode 1 het vertrekpunt van een twee jaar durend experiment met Community Engagement in academisch onderwijs (USO programma). In de context van het USO project werken docenten van Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO), Onderwijskundepen, University College en Sociale Geografie en Planologie  samen met studenten en maatschappelijke probleemeigenaren aan het co-creëren van duurzame oplossingen voor issues in de wijk Overvecht. De leeromgeving van waaruit dit gebeurd heet learninglab Overvecht. Het learninglab is een formeel samenwerkingsverband tussen USBO, Wijk&CO en selab. 
Wij raden studenten aan om beide cursussen te combineren. In de cursus Actie, leren en impact in periode 1 hebben we het afgelopen jaar ervaring opgedaan met het doen van actie-onderzoek  met lokale partners in de rol van mede-onderzoekers. Het is de bedoeling dat de resultaten van het actie-onderzoek verder uitgewerkt gaan worden tot een prototype van een sociale wijk-onderneming, in samenwerking met partners in de wijk. 
Beide cursussen bieden je een leeromgeving die  je in staat stelt om je academische kennis op een unieke manier in te zetten voor het co-creëren van oplossingen voor een maatschappelijk vraagstuk. Je werkt daarbij samen met lokale partners in de wijk, zoals theater ZIMIHC, het ondernemershuis, WIJ 3.0 en Ladyfit.
Als vervolg op deze keuzecursus is het mogelijk om aansluitend een stage te volgen.  De stage biedt je de mogelijkheid om de value case om te werken tot een werkende onderneming. Of om stage- onderzoek te doen naar een aan sociaal ondernemerschap verwant thema, zoals bijvoorbeeld impactmeting.  

Studenten die niet de bachelor Bestuurs- en Organisatiewetenschap volgen raden we aan zich vooraf kennis van de beginselen van Bestuurs- en Organisatiewetenschap eigen te maken. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld de cursus Inleiding Bestuur en Organisatie (USG5020) te volgen. 
Tevens raden we de keuzecursus Actie, leren en impact (USG4150) aan als voorkennis.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English