SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG4240
USG4240
Sociaal ondernemerschap als uitdaging
Cursus informatie
CursuscodeUSG4240
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Na afronding van deze cursus is de student:
  • bekend met het sociaal ondernemerschap als maatschappelijk fenomeen en het krachtenveld waarin sociale ondernemingen opereren. Bovendien kennen ze schragende theoretische concepten achter het sociaal ondernemerschap en sociale ondernemingen;
  • in staat om samen met relevante stakeholders de verworven (theoretische) inzichten in te zetten voor het (co-)creëren van sociaal ondernemende oplossingen voor behoeften van bepaalde groepen in de samenleving;
  • in staat om zijn/haar ‘value case’ te expliciteren in termen van meervoudige waarde(n) creatie en waarde(n) uitruil en value case in de praktijk toetsen;
  • in staat om een indicatie te geven van de maatschappelijke impact van hun plannen en hoe ze output en outcome ervan denken te kunnen meten;
  • in staat om samen met stakeholders een eerste tentatief verdienmodel achter de value case te presenteren;
  • in staat om te reflecteren op zijn/haar eigen ontwikkeling als sociaal ondernemer zowel op de gedragscomponent als de kenniscomponent en de verworven interculturele competenties.
 
Inhoud

Er staat een nieuw type ondernemer op: de ondernemer die zijn ondernemerschap inzet voor het realiseren van maatschappelijke impact. Dit betekent dat ondernemers de sociale doelen in de missie van de onderneming centraal stellen; wat overigens niet impliceert dat economische doelen minder belangrijk zouden zijn. Het realiseren van de economische doelen is immers de beste garantie voor duurzame invloed, zonder dat men afhankelijk is van subsidies en/of giften van derden. Daarnaast zoeken deze ondernemers ook een realistisch inkomen, te realiseren uit hun sociale onderneming.

Een voorbeeld van sociaal ondernemerschap in Nederland is specialisterren; een Utrechtse onderneming waar een dertigtal jongeren met een autisme stoornis werkt aan het testen van software.

Een andere categorie sociaal ondernemers betreft ondernemende mensen die zich verbinden om gezamenlijk maatschappelijke issues op te lossen. Hierbij stellen zij zich onafhankelijk op, bijvoorbeeld jegens overheden, en bedienen zij zich in de regel van vernieuwende ideeën en strategieën om oplossingen te implementeren. Ook ontwikkelen zij vaker onconventionele financieringsarrangementen die erop gericht zijn tenminste kostenneutraal te opereren om zo de duurzaamheid van de oplossing te borgen. Dit soort sociaal ondernemers maakt vaak gebruik van de coöperatie als rechtspersoon, zoals in zorgcoöperaties en energiecoöperaties. 
 
Actieleren
In deze cursus werken we in de utrechtse wijk Overvecht en neem je deel aan het creëren van maatschappelijke waarde en maatschappelijke impact door sociaal ondernemerschap.
Je wordt uitgedaagd om in een zo divers mogelijk team samen te werken aan de realisatie van een prototype voor een sociale onderneming. Hiervoor werk je zeer nauw samen met lokale stakeholders en initiatiefnemers. Het leidende didactische principe is daarbij actieleren. Deze vorm veronderstelt een actieve rol bij de diverse manieren van kennisverwerving. Uitgangspunten van actieleren zijn o.m. “leren impliceert doen’, ‘leren wordt versterkt door het nemen van risico’s’ en ‘ leren is een zaak van vrijwilligheid en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces’. Actieleren betekent ook inhoudelijke en theoretische verdieping.
 
Thema’s zijn bijvoorbeeld ‘social bricolage’, ‘nut en noodzaak van impact meting’ en de ethische dimensie van sociaal ondernemen. Verder werken we met de nieuwste inzichten over het ontwikkelen van “nieuwe businessmodellen’ (klaverblad model). Je zoekt ook zelf naar voor jouw activiteiten relevante literatuur en bereidt de bespreking hiervan zelf voor. 
 
Je werkt in deze cursus samen met docenten van Bestuurs- en Organisatiewetenschap, GeoSciences en University College. Dit gebeurt in het kader van een twee jaar durend onderwijsproject van de UU over ‘community engagement’ in academisch onderwijs.
We raden je aan om deze cursus te combineren met Actieleren met impact (USG4151) in periode 1 die onderdeel uitmaakt van hetzelfde project. Op deze manier creëer je een leeromgeving die je in staat stelt om je academische kennis op een unieke manier in te zetten voor een maatschappelijk vraagstuk.
 
Als vervolg op deze keuzecursus is het mogelijk om aanvullend de value case om te werken tot een werkende onderneming door middel van een stage bij social incubator die Se.lab in Overvecht organiseert.
 
Studenten die niet de bachelor Bestuurs- en Organisatiewetenschap volgen raden we aan zich vooraf kennis van de beginselen van Bestuurs- en Organisatiewetenschap eigen te maken. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld de cursus Inleiding Bestuur en Organisatie (USG5020) te volgen.
SluitenHelpPrint
Switch to English