SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG4151
USG4151
Actieleren met impact
Cursus informatie
CursuscodeUSG4151
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Na afronding van deze cursus heeft de student:
  • de vaardigheden om verschillende interdisciplinaire perspectieven op leren in en tussen de organisaties te hanteren;
  • inzicht in de dynamiek van het ontwerpen, plannen en uitvoeren van interventies in een maatschappelijk krachtenveld i.s.m. relevante stakeholders;
  • de vaardigheden om vanuit verschillende disciplines problemen uit de praktijk te bevragen op onderliggende impliciete aannames over leren en veranderen;
  • de vaardigheden om organisaties ofwel maatschappelijke probleemeigenaren en hun stakeholders te helpen bij het leren doorvoeren van veranderingen en praktijkkennis over deze specifieke veranderingen te contextualiseren, te expliciteren en te delen door het doorlopen van de empirische cyclus van het actieonderzoek;
  • geleerd te reflecteren op de eigen leerervaringen.
Inhoud

In deze cursus werken we in de Utrechtse wijk Overvecht met als doel gerichte veranderingen door te voeren in samenwerking met lokale stakeholders.
Je leert hoe je in teamverband impact kunt genereren door een verandering tot stand te brengen in een problematische maatschappelijke en/of organisationele context. Je werkt daarbij in directe relatie met opdrachtgevers om gezamenlijk onderliggende aannames te bevragen die een situatie in stand houden, en om gezamenlijk interventies te plannen en in te zetten. Je werkt buiten de universiteit in het belang van een gekozen doelgroep en je zet je academische kennis en vaardigheden in om bij te dragen aan een verandering. Dit kan gaan over het zichtbaar maken van talent bij jongeren, woonprojecten tussen kwetsbare personen en studenten of het op een ondernemende manier oplossen van schuldenproblematiek van jongeren. Waar loop jij warm voor?
 
Actieonderzoek
De manier van werken in deze cursus volgt de aanpak van actieonderzoek. De kern van actieonderzoek als methode is dat je als onderzoeker meerdere cycli van diagnose, planning, implementatie en reflectie doorloopt. Het benutten van wetenschappelijke literatuur vanuit verschillende disciplines is een belangrijk hulpmiddel bij de reflectie en het ontwikkelen van verschillende inzichten waarom een bepaalde interventie wel of niet goed heeft gewerkt. Dit inzicht vormt de basis voor de planning van een nieuwe interventie. De organisatie waarmee je samenwerkt leert als het ware met jullie mee. Op deze manier draag je als actieonderzoeker bovendien bij aan het ontwikkelen van gevalideerde praktijkkennis over leren en veranderen in een specifieke maatschappelijke context.
 
Bij actieonderzoek heb je als team van onderzoekers een dubbel commitment. Je bestudeert een maatschappelijk probleem in de context en werkt samen met specifieke groepen binnen deze context om een verandering te creëren in wat gezamenlijk gezien wordt als de gewenste richting. We besteden in de cursus aandacht aan de ethische consequenties van dit commitment en deze rol. Verder vraagt dit type onderzoek om een houding van voortdurende verwondering over wat mensen beweegt om zich te gedragen zoals ze doen. Dat geldt ook voor je eigen handelen als (toekomstig) academisch professional. 
 
Je bestudeert literatuur over o.a. de (methodologische) grondslagen van het actieonderzoek, de range aan verschijningsvormen ervan en de visies op leren en kennisontwikkeling die ten grondslag liggen aan deze specifieke vorm van onderzoek.
 
Je werkt in deze cursus samen met docenten van Bestuurs- en Organisatiewetenschap, GeoSciences, Onderwijskunde en University College. Dit gebeurt in het kader van een twee jaar durend onderwijsproject van de UU over ‘community engagement’ in academisch onderwijs.
We raden je aan om deze cursus te combineren met Sociaal ondernemerschap als uitdaging (USG4240) in periode 2 die onderdeel uitmaakt van hetzelfde project. Op deze manier creëer je een leeromgeving die je in staat stelt om je academische kennis op een unieke manier in te zetten voor een maatschappelijk vraagstuk.
 
Studenten die niet de bachelor Bestuurs- en Organisatiewetenschap volgen raden we aan zich vooraf kennis van de beginselen van Bestuurs- en Organisatiewetenschap eigen te maken. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld de cursus Inleiding Bestuur en Organisatie (USG5020) te volgen.
SluitenHelpPrint
Switch to English