SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG4070
USG4070
Strategisch management
Cursus informatie
CursuscodeUSG4070
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Na afloop van deze cursus kan de student:
  • de in de literatuur beschreven theorieën over strategievorming in de empirie herkennen;
  • aangeven wat de veronderstellingen van prescriptieve en descriptieve strategische theorieën zijn en aangeven wat daar waardevol/discutabel aan is;
  • een kritische houding ten aanzien van wetenschappelijke- en vakliteratuur aannemen;
  • strategische vraagstukken op verschillende niveaus in de organisatie herkennen, benoemen en analyseren aan de hand van de bestudeerde literatuur;
  • een onderbouwd strategisch advies uitbrengen aan een opdrachtgever.
Inhoud

De kernvraag waar we ons in deze cursus op richten luidt: hoe zijn vraagstukken in organisaties aan te pakken vanuit een perspectief van strategisch management?
Strategisch management had oorspronkelijk de betekenis van lange termijn planning van (de marketing van) bepaalde producten en diensten. Onderzoek van de externe lange termijn ontwikkelingen (kansen en bedreigingen in de omgeving) en analyse van de sterktes en zwaktes van de eigen organisatie vormden de basis voor een strategisch plan. De theorieën over strategische planning hadden als vooronderstelling dat een rationele aanpak van strategische planning mogelijk was die een organisatie in staat zou stellen de eigen activiteiten te beheersen. Turbulente ontwikkelingen in de wereld zoals economische fluctuaties, internationalisering, informatisering en individualisering lieten weinig heel van deze vooronderstelling en ambitie.
Mintzberg et al. (2009) hebben alternatieve benaderingen van strategievorming uitgewerkt. Deze strategievorming beperkt zich niet tot het onderwerp van de marketing van producten en diensten, maar kan betrekking hebben op allerlei activiteiten die van belang zijn voor de organisatie, zoals ‘public relations’, de verhouding met de overheid, het management en het personeelsbeleid. Bovendien is in deze nieuwe opvatting niet alleen het topmanagement betrokken bij de strategievorming, maar ook het middenmanagement en de medewerkers, waarbij open communicatie en gebruikmaking van ieders deskundigheid de basis zijn voor strategievorming.
 
De cursus kent interactieve werkgroepen waarin literatuur kritisch besproken wordt en waarin we casuïstiek analyseren aan de hand van de bestudeerde literatuur. Verder zijn er diverse gastsprekers die hun ervaringen met strategisch management in de praktijk toelichten. De bestudering van de literatuur dient als basis voor het tentamen en het eindpaper. Naast een inhoudelijke lijn is er de nodige aandacht voor samenwerking in subgroepen en presentatievaardigheden.
Aanwezigheid is bij deze cursus verplicht.
 
Studenten die niet de bachelor Bestuurs- en Organisatiewetenschap volgen raden we aan zich vooraf kennis van de beginselen van Bestuurs- en Organisatiewetenschap eigen te maken. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld de cursus Inleiding Bestuur en Organisatie (USG5020) te volgen.
SluitenHelpPrint
Switch to English