SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG2020
USG2020
Kwalitatief onderzoek
Cursus informatie
CursuscodeUSG2020
Studiepunten (EC)15
Cursusdoelen
Onderzoek naar het besturen en organiseren van publieke vraagstukken
Na afronding van deze cursus heeft de student:
  • kennis en begrip van, en inzicht verworven in de basis van kwalitatieve methoden voor onderzoek naar het besturen en organiseren van publieke vraagstukken;
  • inzicht in de fundamentele wetenschapsfilosofische veronderstellingen van kwalitatief onderzoek en verschillende kwalitatieve onderzoeksmethoden en is in staat dit inzicht toe te passen op eigen onderzoek;
  • geleerd een duidelijke en onderzoekbare probleemstelling te formuleren voor kwalitatief onderzoek naar maatschappelijke en wetenschappelijk relevante elementen van het besturen en organiseren van publieke vraagstukken vanuit specifieke vraag van een organisatie;
  • geleerd in een probleemstelling vervatte begrippen op adequate wijze te operationaliseren voor kwalitatief onderzoek; een onderwerp zowel theoretisch als empirisch met kwalitatieve methoden in onderlinge samenhang te bestuderen; op basis van kwalitatieve data en theorie een heldere conclusie te trekken en de resultaten te gebruiken voor het beantwoorden van de vraag en het bijdragen aan verheldering en zo mogelijk oplossing van een vraagstuk van de opdrachtorganisatie.
 
Professioneel handelen bij het besturen en organiseren van publieke vraagstukken
De student heeft na afronding van deze cursus bovendien:
  • vaardigheden ontwikkeld om constructief ideeën uit te wisselen en samen te werken en heeft hiervoor in het bijzonder het vermogen om op de eigen rol en eigen sterktes en zwaktes bij samenwerken te reflecteren en inzicht in de basis van dynamiek van groepen;
  • inzicht ontwikkeld in de waarde van diversiteit in benaderingen van vraagstukken en waardering voor de rol die diverse achtergronden spelen in publieke organisaties;
  • laten zien kritisch te kunnen reflecteren op eigen waarden en handelen in relatie tot mensen met andere (culturele) achtergronden en inlevingsvermogen ontwikkeld in de situatie van anderen om van daaruit op een waardevolle manier te kunnen samenwerken en verbindingen te leggen; 
  • een gevoel ontwikkeld voor de ethische verantwoordelijkheden en het belang van integriteit die horen bij het onderzoeken van het besturen en organiseren van publieke vraagstukken met kwalitatieve onderzoeksmethodes.
Inhoud
In deze cursus staat het doen van kwalitatief onderzoek in een organisatie in relatie tot verschillende sociaal-wetenschappelijke perspectieven centraal.
Je doorloopt het onderzoeksproces aan de hand van een aantal opdrachten die verschillende aspecten in het onderzoek vertegenwoordigen. Deze opdrachten monden uit in een onderzoeksrapport. De literatuur wordt getoetst door middel van vier take-home opdrachten. Bovendien schrijf je een reflectie op je eigen rol in het functioneren van en de samenwerking binnen het onderzoeksteam.
Je krijgt de gelegenheid een organisatie van binnen te leren kennen, een specifieke sector in het publieke domein te exploreren of bijv. een bepaald type professional beter te leren kennen. In overleg en afstemming met de opdrachtgever voor het onderzoek, lever je een bruikbare bijdrage aan het denken over het onderzoeksonderwerp. Hiervoor verdiep je je in het onderwerp van je onderzoek. Waar nodig bediscussieer je het onderzoeksproces met anderen.
Samenwerken vormt een belangrijk aspect van deze cursus. Het evalueren van het eigen functioneren als onderzoeker en van het samenwerken in een onderzoeksteam is een belangrijk onderdeel van het leerproces.
 
In deze cursus zijn er plenaire en leergroepbijeenkomsten waarin theorie, vaardigheden en praktijk aan elkaar gekoppeld worden. De rest van de cursusperiode deel je zelf in. Uiteraard ben je veel in de onderzoeksorganisatie aanwezig. Om de voortgang te bespreken maak je afspraken met je begeleider.
Je vormt met drie of vier andere studenten een onderzoeksgroep, die je zelf mag samenstellen. Met die groep schrijf je je in voor één van de onderzoeksopdrachten, die de coördinator arbeidsmarktoriëntatie, stages en alumnibeleid aan zal bieden.
 
Je kunt zelf op zoek gaan naar een onderzoeksorganisatie. Het is de bedoeling dat je een onderzoeksorganisatie hebt geregeld voordat de cursus begint. 
 
Sociale en professionele vaardigheden
De trainingsonderdelen Teamwork, Schrijfvaardigheid en diversiteit maken deel uit van deze cursus.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English