In deze cursus staat het doen van kwalitatief onderzoek in een organisatie in relatie tot verschillende sociaal-wetenschappelijke perspectieven centraal.
Je doorloopt het onderzoeksproces aan de hand van een aantal opdrachten die verschillende aspecten in het onderzoek vertegenwoordigen. Deze opdrachten monden uit in een onderzoeksrapport. De literatuur wordt getoetst door middel van een take-home opdracht. Bovendien schrijf je een reflectie op je eigen rol als onderzoeker, je ervaring met diversiteit in je onderzoek en op het functioneren van het onderzoeksteam.
Je krijgt de gelegenheid een organisatie van binnen te leren kennen, een specifieke sector in het publieke domein te exploreren of bijv. een bepaald type professional beter te leren kennen. In overleg en afstemming met de opdrachtgever voor het onderzoek, lever je een bruikbare bijdrage aan het denken over het onderzoeksonderwerp. Hiervoor verdiep je je in het onderwerp van je onderzoek. Waar nodig bediscussieer je het onderzoeksproces met anderen.
Samenwerken vormt een belangrijk aspect van deze cursus. Het evalueren van het eigen functioneren als onderzoeker en van het samenwerken in een onderzoeksteam is een belangrijk onderdeel van het leerproces.
In deze cursus zijn er plenaire en leergroepbijeenkomsten waarin theorie, vaardigheden en praktijk aan elkaar gekoppeld worden. De rest van de cursusperiode deel je zelf in. Uiteraard ben je veel in de onderzoeksorganisatie aanwezig. Om de voortgang te bespreken maak je afspraken met je begeleider.
Je kunt zelf op zoek gaan naar een onderzoeksorganisatie of hulp vragen van de stagecoƶrdinator van USBO. (
Stage.usbo@uu.nl) Het is de bedoeling dat je een onderzoeksorganisatie hebt geregeld voordat de cursus begint.
Sociale en professionele vaardigheden
De trainingsonderdelen Teamwork, Schrijfvaardigheid en diversiteit maken deel uit van deze cursus.