SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG2010
USG2010
Beleid, rationaliteit en macht
Cursus informatie
CursuscodeUSG2010
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

De student:
  • heeft kennis en begrip van de basistheorieën van de Bestuurs- en Organisatiewetenschap, in het bijzonder verschillende perspectieven op het gebied van bestuur, beleid, besluitvorming, en kan op deze theorieën op een basis niveau kritisch reflecteren;
  • heeft inzicht in het belang van politiek-filosofische, communicatieve, financieel-economische en juridische inzichten voor publieke vraagstukken, in het bijzonder in hoe deze doorwerken in specifieke beleidsvraagstukken;
  • kan deze theoretische ondergrond en de reflectie daarop gebruiken bij het analyseren van een beleidsvraag en deze analyse omzetten in een onderbouwd en  origineel beleidsplan;
  • is in staat om over het opgestelde beleidsplan in de Nederlandse taal zowel schriftelijk als mondeling adequaat en sensitief voor de omgeving en betrokken belangen te communiceren met een publiek bestaande uit stakeholders betrokken bij beleidsproblematiek;
  • kan op een constructieve manier omgaan met belangentegenstellingen en conflicten in taakgerichte samenwerkingssituaties vanuit een kritische reflectie op het eigen handelen en inlevingsvermogen in de situatie van anderen.
Inhoud
Wordt beleid ontwikkeld om maatschappelijke problemen op te lossen of is beleid een instrument waarmee groepen in de samenleving hun belangen veilig stellen? In beide vragen lijkt een kern van waarheid te zitten. In beleidsnota's wordt gesproken over het algemeen belang, over maatschappelijke problemen en oplossingen, over doelen en middelen, kosten en baten en verstandige keuzes. Tegelijkertijd zie je dat bij de behandeling van beleidsplannen, bij de acties van pressiegroepen, de onderhandelingen tussen belangenorganisaties en via discussies in de media, geprobeerd wordt plannen zo te veranderen dat meer tegemoet wordt gekomen aan de behoeften van sommige partijen.

In deze cursus raak je vertrouwd met enkele van de voornaamste sociaalwetenschappelijke benaderingen van beleidsontwikkeling, -verandering en -uitvoering, en leer je deze toe te passen op voorbeelden uit de praktijk. Je doet een eerste ervaring op met het ontwerpen van beleid naar aanleiding van een concreet maatschappelijk vraagstuk. De bedoeling is dat je de opgedane kennis over het beleidsvraagstuk (ontwikkeling, keuzeopties, juridische aspecten, financiële normering, planning, diversiteit aan opvattingen en argumenten, en afstemming daarover met relevante stakeholders) als bagage meeneemt en integreert in de discussie over beleid, rationaliteit en macht en in - de reflectie op - het te ontwerpen beleidsplan.


Deze cursus levert een bijdrage aan de ontwikkeling van de volgende vaardigheden:
  • nieuwe vormen van schrijfvaardigheid: het schrijven van beleidsteksten;
  • de analyse van een beleidsprobleem en de beleidsomgeving;
  • het ontwerpen van beleid;
  • het communiceren van beleid aan verschillende belanghebbenden.
 
Gedurende de hele cursus werk je aan de hand van een concreet maatschappelijk (lokaal) probleem in kleine groepen aan een beleidsplan. In de eerste helft van de cursus ligt de nadruk op theorie over beleidsontwikkeling en beleidsvorming. Gelijktijdig maak je een begin met het beleidsplan en zoek je de praktijk van beleidsmakers op. In het tweede gedeelte staat theorie over beleidsinterpretatie centraal en werk je verder aan de ontwikkeling van een beleidsplan en de reflectie hierop. In de beleidsplangroepen en tijdens de feedbackmomenten reflecteer je voortdurend op de keuzes in alle fasen van het beleids(ontwerp)proces die aan de ontwikkeling van het beleidsplan ten grondslag liggen. De plannen worden uiteindelijk mondeling gepresenteerd voor een publiek bestaande uit meerdere stakeholders en vastgelegd in een echt beleidsplan.
Tot slot zijn er in deze cursus verschillende confrontaties met de praktijk via het werken aan het beleidsplan, colleges over concrete beleidspraktijk en een werkbezoek bij een gemeentelijke overheid.

Actieve participatie in deze cursus wordt getoetst. Hieronder verstaan we aanwezigheid bij en voorbereiding van de onderwijsbijeenkomsten en een constructieve deelname aan discussies en feedbackmomenten.

Sociale en Professionele vaardigheden
De SPV trainingsweek over conflicthantering en onderhandelen maakt deel uit van deze cursus.
Bovendien is het trainingsonderdeel ‘Politiek-bestuurlijke sensitiviteit’ opgenomen in de cursus.


 
SluitenHelpPrint
Switch to English