SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG1100
USG1100
Economie en openbare financiën voor bestuur & organisatie
Cursus informatie
CursuscodeUSG1100
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Na afronding van deze cursus heeft de student:
  • kennis en begrip van de voor besturen en organiseren relevante economische begrippen en van financiële overheidsinstrumenten en inzicht in het belang hiervan voor publieke vraagstukken;
  • inzicht in de maatschappelijke, politieke en internationale dimensies van economie en openbare financiën met oog voor de diversiteit aan benaderingen en achtergronden die hierbij een rol spelen;
  • geleerd deze theoretische ondergrond en de reflectie daarop te gebruiken bij het analyseren van praktijksituaties op het gebied van besturen en organiseren van publieke vraagstukken en deze analyse om te zetten in theoretisch onderbouwde handelingsrichtingen;
  • geleerd hierbij zelf, op een voorgestructureerde manier, te komen tot een kritisch beargumenteerd oordeel dat mede gebaseerd is op relevante sociaal-maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische aspecten rond economische vraagstukken.
Inhoud

De cursus Economie en Openbare Financiën richt zich op maatschappelijke vraagstukken vanuit een economisch en financieel perspectief. Hierbij gaat het om inzichten in verschillende vraagstukken: Is het leenstelsel voor studenten een goede investering? Moet de jongere generatie betalen voor de kosten van de vergrijzing? Hoe kunnen we armoede in Nederland tegengaan? Hoe beschermen we onze natuur en grondstoffen voor de lange termijn?
 
Vanuit een economisch financieel/perspectief staat niet op voorhand vast dat de overheid deze vraagstukken moet oplossen. In het ene geval kan de markt of de samenleving deze vragen beter aanpakken of hoeft de overheid slechts een zeer beperkte rol te spelen. In andere gevallen heeft de overheid wel een grote rol. Dan rijst de vraag hoe de overheidsfinanciën precies moeten worden ingericht om de maatschappelijke vraagstukken zo goed mogelijk te adresseren.
 
Maatschappelijke vraagstukken
Elk jaar staan verschillende maatschappelijke vraagstukken centraal in deze cursus. Elke week worden verschillende economische instrumenten gebruikt om deze vraagstukken te analyseren. Voorbeelden van vraagstukken zijn:
  • Nederland Groeiland. Hoe brengen we innovatie, creativiteit en productiviteit op een hoger plan? Hoe zorgen we voor een nieuw economisch perspectief voor Nederland?
  • Houdbaarheid van Pensioenstelsel. Hoe verdelen we het geld op een eerlijke manier tussen de jonge en oude generatie? Hoe kunnen we het geld slim, verantwoord en duurzaam investeren?
  • Armoede in Nederland. Hoe wil je als samenleving en als overheid omgaan met armoede? Welke maatregelen wil je inzetten?
 
Teams
Je wordt ingedeeld in teams, bestaande uit drie studenten. Met name in het tweede deel van de cursus zet elk team de (in het eerste deel) aangereikte economische instrumenten in om een zelfgekozen maatschappelijk vraagstuk te analyseren en hiervoor een doordachte economische oplossing te formuleren. Elke groep stelt een normatieve paper op dat 40% van het eindcijfer bepaalt. Daarnaast maak je een individueel tentamen dat voor 60% meetelt.
SluitenHelpPrint
Switch to English