SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG1070
USG1070
Managementwetenschappen: Management van dienstverlening
Cursus informatie
CursuscodeUSG1070
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Inhoud van het besturen en organiseren van publieke vraagstukken.
Na afronding van deze cursus heeft de student:
  • kennis en begrip van de basistheorieën van bestuurs- en organisatiewetenschap, in het bijzonder op het gebied van (a) kenmerken en complexiteiten van publieke en private vormen van dienstverlening, (b) strategische besluitvorming en (c) analyse van publieke waarden;
  • kennis en begrip van verschillende concepten op het terrein van sturing en organisatie van publieke dienstverlening: in het bijzonder ‘strategie’, ‘performance’ (organisatie prestaties en financiële prestaties), en ‘management control’ (aansturing via de controle op resultaten of procedures);
  • kennis en begrip van verschillende concepten over de omgang met en de aansturing van medewerkers van organisaties op het terrein van (publieke) dienstverlening: in het bijzonder ‘motivatie’ en ‘public service motivation’ en ‘strategisch human resource management’;
  • geleerd deze theorie en de reflectie hierop te gebruiken bij het analyseren van praktijksituaties op het gebied van besturen en organiseren van publieke vraagstukken en deze analyse om te zetten in theoretisch onderbouwde handelingsrichtingen.
 
Professioneel handelen bij het besturen en organiseren van publieke vraagstukken
De student heeft na afronding van deze cursus bovendien:
  • vaardigheden ontwikkeld om op basis van een analyse van een concrete casus uit de praktijk alternatieve oplossingen te formuleren voor managementvraagstukken in (publieke) dienstverlenende organisaties;
  • de vaardigheden ontwikkeld om over de toepassing van kennis, in de Nederlandse en Engelse taal mondeling adequaat te communiceren met een publiek bestaande uit specialisten en niet-specialisten, en daarbij oog te hebben voor de maatschappelijke gevolgen van die communicatie.
Inhoud

In de cursus Managementwetenschappen maak je kennis met centrale managementconcepten in (publieke) dienstverlenende organisaties.
Organisaties op het terrein van dienstverlening, en in het bijzonder ook publieke dienstverlening, verantwoorden hun strategische keuzes en prestaties vaak in managementtermen en managementconcepten met een sterk bedrijfsmatig karakter.
Centraal in deze cursus staan het leren kennen en begrijpen van managementtaal en managementconcepten en hiermee kunnen werken, maar ook het kritisch analyseren van deze management taal in een publieke context.
 
De cursus start met het benoemen en inzichtelijk maken van de kenmerken van (publieke) dienstverlening en van de vraagstukken die op dit terrein spelen.
Vervolgens gebruiken we concepten uit de zogenoemde ‘Management Studies’ om inzicht te krijgen in de inhoud en reikwijdte hiervan. Hierbij gaat het om concepten als ‘strategisch management’, ‘performance’, ‘business models’, ‘management control’, ‘public service motivation’ en ‘strategic human resource management’. We vragen ons af wat publieke prestaties inhouden in bijvoorbeeld het onderwijs of de zorg, of wat de consequenties zijn van actuele ontwikkelingen als decentralisatie en ketenvorming van organisaties voor het management van publieke dienstverlening.
In het laatste deel van de cursus ligt het accent op de analyse van en de kritische reflectie op de manier waarop managementconcepten uit de private sector worden toegepast binnen het publieke domein. Hierbij wordt ingegaan op de eigenheid van managementvraagstukken in het publieke domein en de invloed van de (politiek-bestuurlijke en maatschappelijke) omgeving op de strategische keuzeruimte en de beheersbaarheid van publieke dienstverlenende organisaties.
De cursus sluit af met de analyse van een actueel vraagstuk over management van dienstverlening bij de Nederlandse Spoorwegen (NS), waarin je opgedane kennis uit voorgaande weken en uit de cursus Organisatiewetenschappen in periode 2 toepast. De NS vraagt je een vraagstuk te analyseren en advies uit te brengen aan het management. Het advies wordt uitgewerkt in de vorm van een presentatie. Een presentatietraining bereidt je hierop voor.

Sociale en Professionele Vaardigheden
In deze cursus is de training ‘Overtuigend presenteren' opgenomen. 
SluitenHelpPrint
Switch to English