SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLMV16404
TLMV16404
Reputatiemanagement en organisatiecommunicatie
Cursus informatie
CursuscodeTLMV16404
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus is de student in staat:
- aan te geven waaruit de reputatie van een organisatie bestaat, hoe reputatie is te meten;
- te verklaren op welke manier communicatie (boodschappen en media) bijdraagt aan het construeren, behouden en repareren van reputaties;
- te reflecteren op de vraag hoe en in hoeverre organisaties hun reputaties (kunnen) managen en welke variabelen daarop van invloed zijn;
- te analyseren hoe en in hoeverre in een concrete crisis de reputatie van een organisatie beschadigd is geraakt.
Inhoud
In de cursus Reputatiemanagement staan we stil bij de vraag op welke manier organisaties ervoor zorgen dat hun externe (en interne) stakeholders een positief beeld van de organisatie hebben en houden. Dat is onder meer van belang omdat de reputatie van een organisatie mede bepaalt of mensen bereid zijn om in een organisatie te investeren, voor een organisatie te werken en van een organisatie producten of diensten aan te schaffen. Communicatie speelt bij reputatiemanagement een centrale rol. Door te communiceren zorgt een organisatie ervoor dat de gewenste reputatie wordt uitgedragen. Bovendien is communicatie een instrument om reputatieschade te herstellen. In de cursus besteden we aandacht aan de vraag hoe reputaties ontstaan en hoe ze worden onderhouden: welke processen spelen daarbij een rol en welke strategieën zetten organisaties daarbij in. Bijzondere aandacht daarbij zal uitgaan naar de rol van media en de effecten van crises op reputaties.

Arbeidsmarktoriëntatie
De cursus betreft een van de vier domeinen van organisatiecommunicatie die in de MA centraal staan. Naast theoretische literatuur zullen ook cases uit de praktijk worden behandeld. Verder zal minimaal een onderdeel gepland worden met medewerking van een professional op dit terrein.
SluitenHelpPrint
Switch to English