SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLMV16103
TLMV16103
Nederlands taaladvies en -onderwijs in vergelijkend perspectief
Cursus informatie
CursuscodeTLMV16103
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
De cursus kent vier leerlijnen:
  1. Inhoudelijk over het onderwijs in de Nederlandse taal: je verwerft kennis over en inzicht in verschillende vormen van taalonderwijs, met speciale aandacht voor het onderwijs in het Nederlands binnen en buiten onze landsgrenzen. Je bestudeert de visies en keuzes die aan de curriculumopbouw ten grondslag liggen.
  2. Inhoudelijk over advisering rondom begrijpelijke taal en bestrijding van laaggeletterdheid: je verwerft kennis over en inzicht in taaladviezen, met name over taaladviezen rond het fenomeen "begrijpelijke taal". Hiermee kun je afwegen hoe haalbaar dan wel wenselijk (beleids)initiatieven rondom begrijpelijke taal en het bestrijden van laaggeletterdheid zijn.
  3. Methodologisch over communicatiekundig onderzoek: je maakt kennis met verschillende methoden van communicatiekundig onderzoek, leert hoe je kwalitatief goede interviews kunt houden en hoe je een materiaalanalyse op een systematische wijze kunt aanpakken.
  4. Methodologisch over dvertaalslag van theorie naar praktijk: je leert hoe je theoretische inzichten kunt gebruiken om praktijksituaties te analyseren, evalueren en optimaliseren, en daarover te communiceren.
De analytische manier van werken die typerend is voor elk van deze vier leerlijnen draagt bij aan de ontwikkeling van een academische attitude.
 
Inhoud
Deze cursus heeft twee belangrijke inhoudelijke componenten: taalonderwijs en taaladvies. Bij taalonderwijs kijken we vanuit historisch en taalvergelijkend perspectief naar de invulling van het onderwijs in de Nederlandse taal. Hierbij stellen we theoretische vragen als: wat houdt ‘taalonderwijs’ in? In hoeverre krijgen/kregen verschillende domeinen (lezen, schrijven, spreken, luisteren, literatuur) een plek in het taalonderwijs in Nederland en daarbuiten? Welke visies zijn er op de plek van grammaticaonderwijs in het curriculum? Deze theoretische bagage helpt bij een praktijkgerichte analyse van bijvoorbeeld NT2-methoden. 

Bij taaladvies richten we ons met name op adviezen rondom begrijpelijke taal en het bestrijden van laaggeletterdheid. We staan stil bij vragen zoals: wat is begrijpelijke taal? Kun je begrijpelijkheid wettelijk verplichten? Kun je literatuur begrijpelijk maken? En hoe wenselijk en haalbaar is het om tekstvereenvoudiging in te zetten in allerlei domeinen van onze samenleving (zoals taal- en literatuuronderwijs, financiën, gezondheidszorg)? In dit deel van de cursus komt er een professional van een communicatieadviesbureau langs en brengen we ook zelf een praktijkadvies uit, op basis van een kleinschalig literatuuronderzoek.

De cursus besteedt daarnaast ruim aandacht aan verschillende methodologische componenten van onderzoek dat gericht is op het ontwikkelen van taaladvies en taalbeleid:
- het houden van onderzoeks-interviews;
- het systematisch aanpakken van een materiaalanalyse;
- het maken van een vertaalslag van theorie naar praktijk: hoe zet je theoretische inzichten in om praktijksituaties te analyseren, evalueren en optimaliseren, en daarover te communiceren?
 
Aanvullende informatie
Arbeidsmarktoriëntatie
Actualiteiten uit de relevante arbeidsmarkt, opdrachten met communicatieve vaardigheden, bijdragen uit het werkveld, interview met professional uit de praktijk.
SluitenHelpPrint
Switch to English