SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLEMV16012
TLEMV16012
Complexiteit van educatieve teksten
Cursus informatie
CursuscodeTLEMV16012
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
In deze cursus
  • verwerf je kennis over en inzicht in tekstcomplexiteit in relatie tot tekstbegrip;
  • verwerf je kennis over en inzicht in de rol die specifieke tekstkenmerken (waaronder woord- en zinsmoeilijkheid, tekststructuur en lay-out) daarin spelen;
  • leer je wetenschappelijke inzichten uit empirische literatuur te vertalen naar evidence-based schrijfadviezen;
  • leer je op basis van die wetenschappelijke inzichten de begrijpelijkheid van educatieve teksten en van toetsvragen te analyseren, te evalueren en te optimaliseren.
Inhoud
Educatieve teksten verschillen in moeilijkheid. Kinderen in groep 4 lezen korte teksten met korte zinnen, veel hoogfrequente woorden en alledaagse onderwerpen. Studenten lezen lange teksten met langere zinnen, moeilijkere woorden en abstractere onderwerpen. In deze cursus bekijken we welke factoren de complexiteit van educatieve teksten beïnvloeden, leren we evidence-based schrijfadviezen te formuleren, en gaan we educatieve teksten optimaliseren.

Eerst staan we stil bij het belang van geletterdheid, de grote rol die teksten spelen in het onderwijs en de noodzaak om leerlingen te leren omgaan met steeds complexere teksten. Daarna bekijken we de waarde van leesbaarheidsformules, die vaak woord- en zinslengte en het percentage hoogfrequente woorden meewegen. Anderson en Davison (1988) hebben laten zien dat dergelijke leesbaarheidsformules niet optimaal zijn. Vervolgens bestuderen we teksten uit de middelbareschoolpraktijk, waar uitgevers per richting (vmbo, havo, vwo) andere tekstversies uitgeven. We lezen werk van o.a. Van Silfhout en collega’s (2014), die hebben aangetoond dat uitgeversintuïties om teksten te vereenvoudigen niet altijd het gewenste effect sorteren.

Tot slot kijken we hoe we kunnen komen tot evidence-based schrijfadviezen voor leerteksten en toetsvragen. Via studentpresentaties komt een variëteit aan concrete tekstkenmerken aan bod, op het gebied van woordkeuze, zinsbouw, tekststructuur en het gebruik van afbeeldingen. We bestuderen hun (positieve of negatieve) effecten op het tekstverwerkingsproces en/of het uiteindelijke tekstbegrip. De verworven inzichten worden vervolgens toegepast tijdens een evaluatie van de begrijpelijkheid van educatieve materialen (van de middelbare school of een andere educatieve praktijk).

 
SluitenHelpPrint
Switch to English