SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLEMV16011
TLEMV16011
Academisch perspectief op historische literatuur voor het voortgezet onderwijs
Cursus informatie
CursuscodeTLEMV16011
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
In deze cursus krijgen studenten inzicht in de didactische problematiek van oudere literatuur in het voortgezet onderwijs, en ontwerpen ze zelf een educatief product voor de behandeling van historische teksten in de klas.
Leerdoelen:
1 Kennis verwerven over en kritisch reflecteren op: - de huidige situatie van het historische letterkundeonderwijs binnen het schoolvak Nederlands (examenprogramma, literatuurmethodes e.d.); - het onderzoek naar historische letterkundeonderwijs; - de vertaalslag van (de academische bestudering van) historische teksten naar het middelbaar onderwijs en de wereld van vandaag.
2 Kritisch reflecteren naar aanleiding van: - observeren van lessen historische letterkunde; - beoordelen en analyseren van literatuurmethodes en lesmateriaal; - ontwerpen van lesmateriaal met academische verantwoording.
Inhoud
Werken uit de Middeleeuwen en de vroegmoderne tijd worden niet of nauwelijks gelezen buiten de muren van de universiteit, onder meer vanwege hun vermeende ontoegankelijkheid. In deze cursus stellen we ons de vraag: Hoe brengen we oude literatuur naar de wereld van vandaag? Hoe houden we historische teksten levend; welk nieuw leven kunnen we ze eigenlijk inblazen?
In deze cursus staat het historische-letterkunde-onderwijs op de middelbare school centraal, als deel van de grotere maatschappelijke uitdaging waarmee bijvoorbeeld ook musea en erfgoedinstellingen worstelen: het levend houden en actualiseren van de historische culturele producten. Gedurende de cursus zullen we diepgaand reflecteren op de situatie in het historische-letterkunde-onderwijs, met aandacht voor zowel het (internationale) onderzoek dat daarnaar wordt verricht als de maatschappelijke discussies die gevoerd worden over de inhoud van het schoolvak Nederlands. Daarnaast verdiepen we ons in de recente studie van de historische Nederlandse letterkunde, om te zien welke perspectieven, vragen en thema’s we kunnen benutten in het middelbaar onderwijs. De didactische en theoretische verkenningen en reflecties helpen ons bij het ontwerpen van een eigen lesplan met didactische verantwoording.
 
NB: ‘historische letterkunde’ wordt in deze cursus zeer ruim opgevat als categorie. In het middelbaar onderwijs geldt alle literatuur van vóór 1880 als historisch, maar twintigste-eeuwse teksten kampen met vergelijkbare didactische uitdagingen: hoe maken we ze begrijpelijk en levend? Dat kader zal in de cursus zeker worden meegenomen, en kan studenten zelfs uitdagen om een eindopdracht te maken rondom de literatuur van ná 1880.
SluitenHelpPrint
Switch to English