SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V17004
TL2V17004
Taaleducatie en ICT
Cursus informatie
CursuscodeTL2V17004
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De cursus heeft als doel om studenten bewust te maken van de betekenis van taalleren in de huidige maatschappij en hen uit te rusten met de essentiële vaardigheden en kennis voor effectief gebruik van ICT in het mvt-onderwijs. In de cursus leren studenten:
1.         Kritisch bewustzijn te ontwikkelen over onderwijsleerprocessen en didactische materialen;
2.         te onderzoeken welke ICT tools gebruikt kunnen worden in het mvt-onderwijs en hoe deze geïntegreerd kunnen worden in het curriculum;
3.         de mogelijkheden van ICT-toepassingen te verkennen om het onderwijsaanbod te internationaliseren;
4.         vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor het effectief werken met studenten en technologie;
5.         na te gaan hoe ICT en beoordeling (assessment) geïntegreerd kunnen worden;
6.         lesplannen en materialen te ontwikkelen voor integratie van ICT-toepassingen in het mvt-onderwijs.
Inhoud
De moderne maatschappij wordt gekenmerkt door dynamiek, snelle veranderingen, digitalisering en globalisering. In deze cursus kijken we naar de implicaties die deze maatschappelijke ontwikkelingen hebben op de moderne vreemde talendidactiek (mvt-didactiek). Er wordt gereflecteerd over het belang en het nut van het leren van vreemde talen in de huidige maatschappij, en aandacht geschonken aan de wijze waarop digitalisering een rol zou kunnen spelen in het optimaliseren van betekenisvolle taalleerprocessen. Vragen die in deze cursus aan bod komen zijn onder andere:
  • Hoe draagt digitalisering van het onderwijs bij aan het vernieuwen van mvt-didactiek?
  • Hoe kunnen taalleerprocessen worden geoptimaliseerd door digitalisering?
  • Welke digitale toepassingen zijn beschikbaar voor het mvt-onderwijs? Hoe kunnen deze zinvol ingezet worden in het mvt-onderwijs? Welke didactiek hoort hierbij?
  • Wat zijn kenmerken van effectieve werkvormen en taken die betekenisvolle leerprocessen bevorderen?
  • Hoe kunnen digitale applicaties grens-overstijgend leren stimuleren?
  • Hoe kunnen ICT middelen een ondersteuning zijn voor leerlingen met taalproblemen in het huidige Passend Onderwijs?
Deze cursus maakt deel uit van de minor Talen en educatie.
SluitenHelpPrint
Switch to English