SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V17003
TL2V17003
Taalonderwijskunde
Cursus informatie
CursuscodeTL2V17003
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
  1. De student kan discussiëren over de rol van taal/talen voor zichzelf en in zijn omgeving, in sociale contacten en in de opleiding, en zijn mening met passende voorbeelden onderbouwen.
  2. De student kan de belangrijkste aspecten benoemen in het taalgebruik van docenten in alle vakken die relevant zijn bij interactie, vakdoelen en begeleiding.
  3. De student kan het belang van de taalbeheersing van leerlingen aanduiden bij het leren van vakinhoud.
  4. De student weet wat Content and Language Integrated Learning (CLIL) en wat Taalgericht Vakonderwijs is, wanneer en met welk doel het toegepast wordt, en welke eisen het aan docenten stelt.
  5. De student kan belangrijke aandachtpunten beschrijven en kritisch beschouwen van het onderwijs aan kinderen met een andere taalachtergrond dan het Nederlands.
  6. De student kan strategieën en interventies in het onderwijs globaal beschrijven, gericht op de bevordering van integratie en leerrendement bij meertalige en anderstalige kinderen.
  7. De student kan kritisch reflecteren op visie en doelstellingen van de schoolvakken Nederlands en mvt met het oog op de bijdrage van deze vakken aan kennisverwerving, persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke toerusting.
  8. De student weet wat de referentieniveaus voor Nederlands en de ERK-niveaus voor mvt inhouden en kan het niveau van taalprestaties in het Nederlands of in een moderne vreemde taal inschatten.
  9. De student kent de kerndoelen en eindtermen van Nederlands en de mvt in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.
  10. De student kent de belangrijkste taalonderwijsmethodes en de paradigma's die eraan ten grondslag liggen.
  11. De student kan beargumenteren welke methodes bij verschillende doelstellingen van taalonderwijs passen.
Inhoud
Taal is een vak op school: Nederlands, vreemde talen, klassieke talen. Maar taal is ook een middel om kennis mee te verwerven en om mee te communiceren in het onderwijs, bij alle vakken. Zonder taal geen leren, en zonder interactie geen onderwijs. Voor veel leerlingen is de ‘schooltaal’ hun eerste taal, maar vaak ook is die schooltaal een tweede taal voor een deel van de leerlingen. In deze cursus maken we kennis met de belangrijkste ideeën, concepten, theorieën over taalonderwijs aan de ene kant (taal als doel), en over de rol van taal in het onderwijs aan de andere kant (taal als middel). Dit is de studie van de taaldidactiek, of met een brede term taalonderwijskunde.
In het taalonderwijs (Nederlands en vreemde talen) ontwikkelen leerlingen hun taalvaardigheden lezen, schrijven, luisteren, spreken. Maar taalonderwijs is veel meer dan leerlingen vaardig maken in hun eigen taal of nieuwe talen. Het is ze ook bewust maken van het belang van taal bij het denken en leren, bij het functioneren in de samenleving, en bij het begrijpen en vormgeven van cultuur. Iedere student gebruikt taal in zijn opleiding, en heeft zelf meerdere vreemde talen geleerd. Deze leerervaringen gebruiken we als uitgangspunt in de cursus: hoe leer en gebruik jij eigenlijk taal? Hoe sluit het onderwijs daarop aan (of niet?). Welke afwegingen worden daarbij gemaakt?
 
In de cursus zullen de volgende thema’s aan de orde komen:
  1. de rol van taal/talen in de samenleving en in het onderwijs (Leerdoel 1);
  2. de rol van taal/talen bij andere vakken op school (Leerdoelen 2, 3, 4);
  3. de rol en de effecten van meertaligheid op de organisatie van het onderwijs en op de taalontwikkeling van de leerlingen (Leerdoel 5, 6);
  4. het waarom en waartoe van het Nederlands en het moderne vreemde talen (mvt)-onderwijs, uitgaand van de behandelde thema's (Leerdoel 7);
  5. de landelijke leerplankaders van de schoolvakken Nederlands en mvt (Leerdoelen 8, 9);
  6. de belangrijkste taalonderwijsmethodes, en de paradigma's die eraan ten grondslag liggen (Leerdoel 10);
  7. de taalonderwijsmethode(s) die bij de behoeften van het huidige onderwijs passen (Leerdoel 11).

 
Aanvullende informatie
Deze cursus maakt deel uit van de minor Talen & Educatie maar kan ook los gevolgd worden.

Arbeidsmarktoriëntatie: 
zicht op het werkveld Taal en Onderwijs: onderwijspraktijk, onderwijsadvies, curriculumontwikkeling
Taal en het leren van schoolse kennis en vaardigheden
Taal en interactie in de klas
Taalonderwijsprocessen: aanbod, interactie, feedback
Taalonderwijs op school en op de universiteit: waarom leren/onderwijzen we eigenlijk zo?


 
SluitenHelpPrint
Switch to English