SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V14104
TL2V14104
Tweede-taalontwikkeling
Cursus informatie
CursuscodeTL2V14104
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
1. Kennis van het proces van tweede-taalontwikkeling en van cognitieve en biologische factoren die dit proces beïnvloeden.
2. Kennis van overeenkomsten en verschillen tussen vroege en late, en naturalistische en gestuurde tweede-taalverwerving.
3. Begrip van de wijze waarop wetenschappelijke vragen op de genoemde terreinen geformuleerd en gemotiveerd worden.
4. Inzicht in de wijze waarop onderzoek op genoemde gebieden het vreemde-talenonderwijs en moedertaalonderwijs kunnen informeren.
Inhoud
LET OP: Deze cursussen (TL2V14104 Tlc-Tweede-taalontwikkeling  en EN3V13001 Eng-Lang. Development acr. Lifespan) kunnen niet beide deel uitmaken van jouw examenprogramma in verband met een inhoudelijke overlap.

Het proces van tweede-taalverwerving wordt beïnvloed door cognitieve, sociale en biologische factoren. In deze cursus gaan we specifiek in op de relaties tussen (de snelheid en het eindniveau van) tweede-taalverwerving en (1) aanvangs-leeftijd (in relatie tot gevoelige periodes voor taalverwerving en maturatie); (2) taalaanbod (type en hoeveelheid); (3) interferentie (vanuit de moedertaal of vanuit een andere tweede taal); (4) leeromgeving (natuurlijk of gestructureerd); (5) algemene cognitieve processen (geheugen, verwerking, leren, intelligentie). Het samenspel tussen deze factoren kan (mede) opgehelderd worden door paren van condities met elkaar te vergelijken waarbij telkens een factor varieert, terwijl de overige factoren zo veel mogelijk constant worden gehouden (wat niet altijd mogelijk zal blijken.) Vanuit dat perspectief zal in de cursus aandacht besteed worden aan de vergelijking tussen: vroege en late tweede-taalverwerving; naturalistische en gestuurde taalverwerving; leerders van een tweede taal vanuit verschillende moedertalen; leerders van een tweede versus derde taal. De relevantie hiervan voor processen van gestuurde taalverwerving wordt uitdrukkelijk aan de orde gesteld.  Hierbij zal onderzoek op het gebied van de natuurlijke en gestuurde tweede-taalverwerving worden belicht vanuit de consequenties voor het vreemde-talenonderwijs en moedertaalonderwijs (NT2).

Deze cursus maakt deel uit van de minor Taalontwikkeling en de minor Nederlands als tweede taal.

Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels deelnemen, en ook toetsonderdelen in die taal afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.
SluitenHelpPrint
Switch to English