SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: RGMUPRV235
RGMUPRV235
Capita selecta onderneming en recht: Law and Finance: Public and Private Enforcement
Cursus informatie
CursuscodeRGMUPRV235
Studiepunten (EC)2,5
Cursusdoelen
Na afloop van Capita Selecta:
  • heeft de student diepgaande kennis van en inzicht in een aantal deelterreinen van het ondernemingsrecht, het arbeidsrecht en het mededingingsrecht;
  • heeft de student kennis van en inzicht in de wisselwerking tussen Europese en internationale ontwikkelingen en (onderdelen van) deze rechtsgebieden, en is in staat om de internationale en nationale maatschappelijke context van (onderdelen van) het ondernemingsrecht, het arbeidsrecht en het mededingingsrecht mee te wegen in de analyse van deze rechtsgebieden.
  • is de student in staat om zelfstandig en in korte tijd diepgaande kennis en inzicht te verwerven in een vraagstuk of onderwerp op het terrein van het privaatrecht, mede met het oog op het professioneel functioneren op de arbeidsmarkt;
  • is de student in staat om zelfstandig bestaande wetenschappelijke kennis op integere en methodologisch verantwoorde wijze te vergaren, deze op waarde te schatten en daarop kritisch te reflecteren en deze op systematische wijze te verwerken en te ordenen, ongeacht of de bronnen van deze kennis in het Nederlands of in het Engels zijn gesteld;
  • kan de student kennis, ideeën, oplossingen en conclusies alsmede de argumenten, motieven en overwegingen die hieraan ten grondslag liggen, zowel schriftelijk als mondeling begrijpelijk, gestructureerd, correct en overtuigend communiceren aan een publiek van specialisten en niet-specialisten;
  • is de student is in staat theorie en praktijk met elkaar te verbinden in het bijzonder door een analyse te maken van en oplossingen aan te dragen voor juridische kwesties die in de praktijk spelen aan de hand van de theoretische kennis en inzichten die zijn verkregen.
Inhoud
This caput disentangles the modes of enforcement of financial law and regulation. Legal norms that are not properly enforced rarely fulfil their objectives. Effective enforcement in terms of reducing the incidence of harmful behaviour and doing so at least cost for parties involved is vital for the ability of legal norms to achieve their desired result. Following the Global Financial Crisis of 2007-2008 there has been a growing perception that the traditional division of enforcement tasks between private law litigation on the one hand and administrative infringement actions and punitive sanctions on the other would not always produce desired results in terms of safer and better functioning financial markets and better financial products for consumers. Accordingly, two trends can be observed post-crisis. On the one hand, there has been a growing drive to resort to public agencies to monitor and enforce private law obligations of the regulated financial institutions. On the other, some public agencies have shifted their focus from imposing formal sanctions into engaging in a dialogue with financial institutions with the aim to improve their compliance with regulatory duties through informal means. This caput will investigate different modes of enforcement and the use of different sanctions and discuss their effects in the market. It will also analyse complementarity between the different enforcement modes and try to seek if it’s possible to devise an optimal mix thereof.

Learning goal:
After this course: 
  • the student has in-depth knowledge and understanding of a number of subareas of financial law;
  • the student has knowledge and an understanding of the interaction between public and private modes of enforemcent and can take into consideration the institutional setup of a legal system in analysing enforcement of law;
  • the student can independently acquire in-depth knowledge and understanding of a financial law problem or issue in a short period of time, among other things with a view to his/her professional performance in the employment market;
  • the student can independently acquire existing academic knowledge in a sound ethical and methodological manner, can value them, to critically reflect on them, and to systematically process and organise them.
  • the student can communicate in English knowledge, ideas, solutions and conclusions, as well as the arguments, motives and considerations underlying them, to a public of specialists and non-specialists in an understandable, structured, correct and convincing manner;
  • the student can make a link between theory and practice, particularly by analysing and putting forward solutions for legal issues that are topical in practice based on the theoretical knowledge and understanding he/she has acquired.
This module is taught in English.

Algemeen
Capita Selecta Onderneming en Recht zijn zogenoemde "carrouselvakken", waarbinnen u in totaal zes modules volgt.
 
We bieden op deze wijze een jaarlijks wisselend palet aan van actuele en interessante ondernemingsrechtelijke, commercieel vermogensrechtelijke, arbeidsrechtelijke en mededingingsrechtelijke vakken in de vorm van kortlopende modules van drie weken. Zo'n module is een korte, hevige ‘onderdompeling’ in een juridisch probleem of kwestie van beperkte omvang. Elke module vergt veel zelfstudie en is flexibel ingevuld (onder meer qua onderwerp, toetsvorm en taal). Capita Selecta heeft als belangrijk voordeel dat het een student in staat stelt om aansluiting te zoeken bij zijn of haar eigen persoonlijke voorkeuren. Het inhoudelijke aanbod zal per jaar wisselen. Inhoudelijk kan dus alles dat met een van de hierboven genoemde rechtsgebieden van doen heeft aan de orde komen.
 
Binnen een module moet een student grotendeels zelf, maar goed begeleid, de diepte in gaan op een beperkt terrein. Een student krijgt niet alleen op het specifieke terrein van de module veel kennis, maar ontwikkelt ook de vaardigheid om zich in een bepaald thema snel in te werken. Daarmee wordt een situatie nagebootst die studenten na hun afstuderen ook zullen tegenkomen. Voor verdieping is begrip van de basis nodig; indien nodig zal een student dit zelf moeten bijspijkeren.
 
Er is echter één module die een andere opzet heeft en die door iedereen moet worden gevolgd: de onderzoeksmodule. Tijdens deze module wordt de opzet voor de scriptie geschreven. Na de oriënterende fase van het OST-traject in periode 1 en 2 van het collegejaar moeten studenten bij de onderzoeksmodule zelfstandig aan de slag met hun scriptieonderwerp. De opzet voor de scriptie bevat minimaal de probleemstelling, onderzoeksvraag, voorlopige inhoudsopgave, literatuurlijst en wetenschappelijke en maatschappelijke relevantie van het onderzoek.
 
Voor deze onderzoeksmodule ontvangt een student geen cijfer, maar een voldoende of een onvoldoende. Als je een voldoende haalt, kan je onder begeleiding van de scriptiebegeleider de scriptie gaan schrijven. Als een student een onvoldoende haalt voor de onderzoeksmodule, kan hij of zij (nog) niet starten met het schrijven van de scriptie. De student zal dan een nieuwe onderzoeksmodule moeten opstellen. De vertraging die de student hierdoor oploopt, kan consequenties hebben voor de studieplanning.
  
Periode 3 is onderverdeeld in drie blokken van drie weken, hetgeen tot gevolg heeft dat studenten ieder blok twee modules volgen. Als je een onvoldoende haalt voor een module is het aan de docent in welke vorm en op welk moment deze gerepareerd kan worden. Als je een module moet repareren, kan je voor die module nog maximaal een 6 halen. Mocht in periode 4 een module moeten worden gerepareerd, dan heeft dat invloed op de scriptieplanning. Eventuele vertraging komt voor eigen rekening van de student. De scriptiedeadline blijft onverkort gelden.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English