SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: RGBUSBR008
RGBUSBR008
Privaatrecht in perspectief: Overheid en privaatrecht
Cursus informatie
CursuscodeRGBUSBR008
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
1. Kennis, begrip en inzicht
Na afloop van de cursus:
  • heeft de student inzicht in de wijze waarop het privaatrecht en bestuursrecht ten opzichte van elkaar zijn afgebakend;
  • heeft de student inzicht in actuele ontwikkelingen op het grensvlak van privaatrecht en bestuursrecht;
  • heeft de student kennis van de mogelijkheden en beperkingen van het gebruik van privaatrechtelijke instrumenten door de overheid;
  • heeft de student kennis van de verschillende manieren waarop de overheid aansprakelijk kan worden gesteld.
 
2. Contextuele inbedding
Na afloop van de cursus:
  • kan de student het onderscheid tussen bestuursrecht en privaatrecht in een historisch en theoretisch kader plaatsen;
  • begrijpt de student dat dit onderscheid niet statisch is maar aan veranderingen onderhevig, onder invloed van maatschappelijke ontwikkelingen.
 
3. Academische en onderzoeksvaardigheden
Na afloop van de cursus :
  • is de student  in staat om zelfstandig de kernleerstukken ten aanzien van de overheidsaansprakelijkheid en het gebruik van privaatrechtelijke instrumenten door de overheid toe te passen in praktijksituaties;
  • is de student  in staat om zelfstandig rechtsontwikkelingen op het grensvlak van privaatrecht en bestuursrecht te beschrijven, analyseren en verklaren;
  • heeft de student geoefend met schriftelijk presenteren.
Inhoud
Inhoud
In deze cursus staat het grensvlak  tussen privaatrecht en bestuursrecht centraal. De ontmoeting – soms confrontatie – tussen privaatrecht en bestuursrecht doet zich op verschillende plaatsen in het recht voor en wordt dan ook vanuit verschillende invalshoeken aan de orde gesteld. De cursus behandelt actuele onderwerpen aan de hand van drie thema’s.
Het eerste thema gaat in op het gebruik door de overheid van privaatrechtelijke instrumenten.  De overheid treedt dikwijls op in twee gedaanten: als rechtspersoon in het vermogensrecht (eigenaar) en als bestuursorgaan in het bestuursrecht. Het is de vraag of de overheid als eigenaar gebruik mag maken van privaatrechtelijke instrumenten naast of in plaats van het gebruik van publiekrechtelijke bevoegdheden. Mag de overheid als eigenaar de publiekrechtelijke waarborgen omzeilen die zij als bestuursorgaan in acht moet nemen? Mag de overheid als eigenaar haar privaatrechtelijke toestemming voor een activiteit weigeren terwijl zij als bestuursorgaan een vergunning heeft verleend? En hoe betrouwbaar is de overheid eigenlijk als contractpartner: mag de overheid contracteren over de uitoefening van publiekrechtelijke bevoegdheden en hoeveel waarde heeft zo’n overeenkomst in de bestuursrechtelijke procedures?
Het tweede thema behandelt de verschillende processuele mogelijkheden van private partijen om  de overheid aansprakelijk te stellen. In dat kader wordt ook aandacht besteed aan het collectieve actierecht voor belangenorganisaties. In de afgelopen jaren hebben belangengroeperingen getracht de overheid aansprakelijk te stellen via de civielrechtelijke weg. Denk bijvoorbeeld aan de recente ‘Urgenda-klimaatzaak’. Daarbij zijn ook de doorwerking van internationale verdragen en de Europese dimensie relevant: onder bepaalde voorwaarden kunnen burgers de overheid aansprakelijk stellen voor schade die zij lijden als gevolg van een schending van het Europees recht.
Het derde thema betreft de gewenste verhouding tussen bestuursrecht en privaatrecht en (deels daarmee samenhangend) de rechtsmachtverdeling tussen de bestuursrechter en de burgerlijke rechter. De opvattingen daaromtrent ontwikkelen en veranderen in de loop der tijd, onder invloed van maatschappelijke en politieke opvattingen. Het (te ruim) openstellen van de toegang tot de laagdrempelige rechtsbeschermingsprocedure bij de bestuursrechter staat ter discussie maar dat geldt ook voor het ‘rechterlijk activisme’ in de Urgenda-klimaatzaak door de burgerlijke rechter.
 
Context
In deze cursus staat het grensvlak tussen bestuursrecht en privaatrecht centraal. Het onderscheid tussen bestuursrecht en privaatrecht wordt in een historisch en theoretisch kader geplaatst. Dit onderscheid is echter niet statisch maar aan veranderingen onderhevig, onder invloed van maatschappelijke ontwikkelingen. Is er in onze samenleving sprake van een claimcultuur, nu de overheid via diverse wegen aansprakelijk kan worden gesteld, en wat voor effect heeft dat op de slagvaardigheid van het overheidsoptreden bij de aanpak van belangrijke maatschappelijke vraagstukken?  Is het wenselijk dat belangengroeperingen gebruik maken van hun collectieve actierecht om overheidsmaatregelen af te dwingen en op die manier de democratische besluitvorming omzeilen? Maakt de overheid misbruik van haar positie wanneer zij als eigenaar eisen stelt via privaatrechtelijke instrumenten, die zij als bestuursorgaan niet kan stellen en wat betekent dit voor de rechtsbescherming van burgers?

Algemene academische en juridische vaardigheden
In deze cursus leert de student om leerstukken te benaderen vanuit verschillende juridische perspectieven.  Actuele ontwikkelingen in het bestuursrecht en privaatrecht worden met elkaar in verband gebracht en in een (historisch en theoretisch) kader geplaatst.

Plaats van deze cursus in het curriculum:
  • Gebonden keuzecursus in het Toga-traject
  • Vrije juridische keuze overige trajecten
Aanvullende eisen per cursus:
Eventuele aanvullende eisen van de cursus staan vermeld in de Leidraad van de betreffende cursus.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English