SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: MU3V14005
MU3V14005
Nederlandse muziekcultuur
Cursus informatie
CursuscodeMU3V14005
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Deze cursus is onderdeel van het verdiepingspakket Historische Muziekwetenschap en staat aan het begin van het pakket. Uitgaande van de kennis en vaardigheden die werd verworven in de basispakketten wordt de muziekhistorische en theoretische kennis in deze cursus verder verdiept aan de hand van het gespecialiseerde domein van de vaderlandse muziekgeschiedenis. Het bestuderen van de muziek in een nationale context wordt op gevorderd niveau geproblematiseerd aan de hand van huidige wetenschappelijke inzichten op dit terrein. Capita selecta uit de muziekgeschiedenis van Nederland worden nader en verdiepend bestudeerd; dit gebeurt via inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen in de Nederlandse muziekgeschiedenis m.b.t. componeren, improviseren, stijlontwikkeling, infrastructuur en de liedcultuur. Verder bevat deze cursus een component aan praktische professionele vaardigheden door oefening in programmeren en recenseren.  
Inhoud
In de algemene muziekgeschiedenissen wordt doorgaans weinig aandacht aan Nederlandse muziek besteed. In deze cursus staan de Nederlandse muziek en muziekcultuur juist centraal. In de hoorcolleges behandelen we de vaderlandse muziekgeschiedenis aan de hand van het standaardwerk Een muziekgeschiedenis der Nederlanden (2001/05), waarin de belangrijkste historische ontwikkelingen van de Nederlandse muziekcultuur en muzikale infrastructuur worden beschreven. Hierbij wordt om te beginnen de muziek van de belangrijkste Nederlandse componisten door de eeuwen heen – van Sweelinck tot Schat – en het muziekleven waarbinnen zij maatschappelijk functioneerden behandeld. Parallel daaraan zal worden ingegaan op het zingen, spelen, en luisteren van ‘gewone mensen’, aan de hand van zowel vroegmoderne liedboekjes als de populaire muziekcultuur van nu.
 
Behalve het opdoen van kennis over de vaderlandse muziek en muziekcultuur, biedt het onderwerp van deze cursus gelijk ook een uitgangspunt voor kritische reflectie op vragen die relevant zijn voor het beoefenen van muziek- en cultuurgeschiedenis in het algemeen. Hoe belangrijk is Nederlandse muziek nu eigenlijk? Kun je überhaupt definiëren wat ‘Nederlandse muziek’ is? Hoe zinvol is het om muziek in een nationale context te bestuderen? Hoe bepaal je welke muziek en muzikale praktijken er wel en niet in een geschiedenis opgenomen worden? Hoe moeten we omgaan met het onderscheid tussen hoge en lage cultuur? Deze en andere vragen zullen in schrijfopdrachten en discussies tijdens de werkcolleges aan de orde komen. Enkele andere oefeningen zullen – naast de opgedane kennis over de nationale muzikale infrastructuur – bijdragen aan een oriëntatie op de latere beroepspraktijk. De literaire dimensie van de Nederlandse muziekcultuur wordt geadresseerd via een of meerdere gastdocenten.
 
Aangezien de aandacht in deze cursus nadrukkelijk ligt op de muziekcultuur als geheel, en slechts in beperkte mate gewijd is aan muziekanalyse, kan deze cursus behalve voor studenten Muziekwetenschap ook voor studenten Nederlands, Geschiedenis en TCS van belang kan zijn.
 
 
SluitenHelpPrint
Switch to English