SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: ME3V15019
ME3V15019
Nieuwe media en participatiecultuur
Cursus informatie
CursuscodeME3V15019
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na het behalen van deze cursus heeft de student:
  • kennis opgedaan van de ontwikkeling van het begrip participatie in cultuurwetenschappelijke context (media studies, cultural studies, critical theory)
  • kennis gemaakt met cyberetnography als methode waarin data over participatie wordt verzameld en geanalyseerd.
 Na het behalen van deze cursus kan de student:
  • deze theoretische en methodologische kennis inzetten om praktische voorbeelden van participatiecultuur (politiek activisme, politieke participatie, fancultuur, maker culture, social media) te analyseren. Deze kennis en vaardigheden zijn concreet inzetbaar in en bruikbaar voor het professionele veld.      
  • close-reading van academische teksten.
Inhoud
Anders dan de hiërarchisch georganiseerde productiewijzen van de klassieke massamedia bieden digitale technologieën, vooral de genetwerkte vormen, gebruikers meer en/of andere toegang tot de culturele productie en burgerparticipatie. Deze nieuwe vormen van interactie, productie en community-vorming roepen nieuwe vragen op naar de sociale, economische, politieke en culturele betekenis van nieuwe media.
 
Verschillende auteurs koppelen gebruikersparticipatie direct aan emancipatie en culturele vernieuwing. Waarin studenten eerder in hun studie aandacht hebben besteed aan hoe platformen gebruikerspraktijken vormen (dmv. affordances, governance en businessmodelen), zijn we in deze cursus met name geïnteresseerd in de daadwerkelijke praktijken die zich op deze digitale platformen ontvouwen. De cursus onderzoekt hoe mediapraktijken tot een verandering leiden van de publieke sfeer, culturele productie, de creatie en organisatie van kennis alsmede welke nieuwe digitale vaardigheden hiermee gepaard gaan.
 
In de hoorcolleges zal een algemeen kader worden aangereikt om posities in discussies rond participatieculturen te kunnen plaatsen. De werkcolleges zijn gericht op verdieping van de literatuur en de verbinding met verschillende participatiepraktijken, aan de hand van verschillende individuele en groepsopdrachten. In de werkcolleges en de eindopdracht zullen deze bevindingen worden gekoppeld aan case studies op het gebied van politiek activisme, fan culture, burgerparticipatie, crowdsourcing, mediawijsheid enz.

Deze cursus maakt onderdeel uit van het verdiepingspakket Nieuwe media en digitale cultuur en bouwt voort op de kennis en vaardigheden die zijn opgedaan in basispakket 1 en 2. In dit pakket verdiepen studenten hun historische en theoretische kennis van diverse vormen en aspecten  van nieuwe media en digitale cultuur en trainen zij vakspecifieke vaardigheden. Hierbij kun je denken aan onderzoeksmethodes die specifiek zijn voor het veld of de disciplines, of aan specifieke professionele vaardigheden.

Deze cursus is het derde vak in het Verdiepingspakket Nieuwe media en digitale cultuur.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
SluitenHelpPrint
Switch to English