De cursus wil inzicht geven in de belangrijkste ontwikkelingen in de Westerse bouwkunst, stedebouw en interieurs, van de afgelopen twee eeuwen, met aandacht voor de introductie van nieuwe typen gebouwen, nieuwe bouwmaterialen en stijlontwikkelingen. Daarnaast zullen er specifieke vaardigheden voor het bestuderen van architectuur worden getraind zoals het lezen van verschillende soorten architectuurtekeningen en het onderzoeken van de gebouwen zelf.
|
|
Sinds het midden van de negentiende eeuw onderging de architectuur grote veranderingen, die vaak nauw samenhingen met de drastische veranderingen van de maatschappij. De industrialisering en verstedelijking leidde in de tweede helft van de negentiende eeuw tot nieuwe ideeën over stedenbouw en over de rol van de architectuur daarin. De moderne tijd bracht ook nieuwe noden en behoeften voort, waarop de architectuur een antwoord moest geven.
In deze cursus ‘Bouwen voor een nieuwe tijd’ gaan we onderzoeken aan welke nieuwe soorten gebouwen behoefte was door de veranderingen in de samenleving sinds het midden van de 19de eeuw. En we gaan bekijken welke nieuwe typen gebouwen sinds het midden van de negentiende eeuw zijn ontstaan en hoe die tot in onze tijd verder zijn ontwikkeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gebouwen voor industrie en handel, ziekenhuizen en scholen, maar ook aan specifieke grootstedelijke bouwopgaven als theaters, musea, hotels en warenhuizen. Voor al dat soort nieuwe gebouwen bestond geen echte bouwtraditie. Architecten gebruikten aanvankelijk gebouwtypen uit de oudere architectuur als referentiekader (de eerste ziekenhuizen leken een beetje op een grote villa, de eerste watertorens op kasteeltorens, etc.). Voor wat betreft de organisatie van de ruimte en de functionaliteit waren dit echter ook zeer moderne gebouwen.
In de twintigste eeuw breekt men dan vaak resoluut met de historiserende vormgeving, maar het is maar de vraag of de functionaliteit werkelijk verbeterde. In deze werkgroep zal elke student een gebouwtype naar eigen keuze gaan bestuderen (mogelijk in kleine groepjes) en nader analyseren hoe de samenhang tussen vorm en functie in de afgelopen anderhalve eeuw is veranderd.
Iedereen houdt een presentatie over haar/zijn onderwerp en sluit de cursus af met een werkstuk.
Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
|
|
|