SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GNM310018
GNM310018
Terugkomdagen schakeljaar
Cursus informatie
CursuscodeGNM310018
Studiepunten (EC)3
Inhoud
Doelstellingen en inhoud
Het algemeen doel van de Terugkomdagen is te leren om, voortbouwend op de modules in het Startblok, de verschillende ingrediënten van de klinische praktijk te integreren met competenties inzake professioneel handelen, didactiek en onderwijs, met gebruik van gegevens uit (bio)medisch wetenschappelijk onderzoek.

Bovenal hebben de Terugkomdagen als doel de vorming van professionele attitude aangaande het op juiste manier gebruiken en overdragen van kennis en vaardigheden ten behoeve van kwaliteit en effect van de zorg te integreren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verwerkingsopdrachten en discussie bijeenkomsten.

Tijdens de terugkomdagen worden opdrachten gegeven waarbij het doel is om de in het startblok verworven kennis en vaardigheden te verbreden en te verdiepen tijdens het door de student zelfstandig of in 2 tallen uit te voeren van opdrachten.

In de module evidence based medicine staat het oplossen van klinische problemen volgens de methoden van EBM, met toepassing van kennis uit klinisch wetenschappelijk onderzoek, voorop. Het doel hierbij is om diagnostiek, prognostiek en behandeling te optimaliseren volgens de methode van wetenschappelijk gefundeerd handelen in de medische praktijk.

In de module professionaliteit staan de maatschappelijke en persoonlijke aspecten van de beroepsoefening als arts centraal. Meer specifiek komen ter voorbereiding op het medisch professioneel handelen attitudevorming en gezondheidsrechtelijke, medisch ethische, en maatschappelijke aspecten van de geneeskunde aan bod. Ter bevordering van het (verder) verwerven van competenties op de gebieden professionaliteit, maatschappelijk handelen en communicatie zal de student door discussie en verslagen reflecteren en beschouwen op diverse maatschappelijke, ethische en organisatorische aspecten van de zorg.

Werkvormen
Er worden 8 Terugkomdagen gevolgd, aansluitend aan het STARTblok. Daarbij worden naast het doorlopende contactonderwijs van de module professionaliteit, de opdrachten van de module evidence based medicine zelfstandig uitgevoerd. De werkvormen voor de module professionaliteit betreffen interactieve colleges en discussies opdrachten in werkgroepen. Voor de module evidence based medicine is er elke Terugkomdag de mogelijkheid om tijdens een plenair interactief Meet The Expert werkcollege vragen te stellen en te discussiëren aan de hand van problemen en vragen bij de uitvoering van de EBM opdrachten. Een belangrijk deel van de onderwijslast bestaat uit zelfstudie ten behoeve van voorbereiding op werkgroepen en presentaties.

Plaats in het curriculum
De module evidence based medicine en de module professionaliteit van de Terugkomdagen vormen een eenheid met de betreffende modules van het STARTblok.

Literatuur
Er wordt gebruik gemaakt van eerder aangeschafte boeken en literatuur en artikelen die de student zelf van internet moet halen. In het blokboek en op Blackboard zijn de concrete gegevens hiervoor te vinden

Onderwijsmaterialen
Behalve bovengenoemde literatuur wordt gebruik gemaakt van de verschillende relevante blokboeken. Informatie over alle materialen is op Blackboard en in het blokboek te vinden.

Toetsing
Beide modules moeten ter afronding als voldoende worden afgetekend.

Contactpersoon
Dr. L. Hooft en dr. R. de Heus, examinatoren
tel: 088-7559304
email: student@juliuscenter.nl

Coördinatoren
Module professionaliteit: Prof. dr. J.J.M. van Delden
Module evidence based medicine: Dr. L. Hooft

 
SluitenHelpPrint
Switch to English