Doelstelling en inhoud
De Bijzondere semi-artsstage (BSAS) is niet verplicht. Het doel van dit type semi-artsstage is om de student de mogelijkheid te bieden nader kennis te maken met specialismen waarin geen reguliere coschappen Bachelor-jaar 3 masterjaren 1 en 2 worden aangeboden en/of die zich door hun bijzondere karakter niet lenen voor een algemene semi-artsstage. Ook hier werkt de semi-arts op het niveau van de beginnend arts-assistent.
De doelen zijn vergelijkbaar met die van de ASAS, maar op een meer specifiek vakgebied; het accent kan daarom soms meer liggen op het verwerven van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden.
Stageaanbod BSAS
- Anesthesiologie
- Dermatologie en venereologie
- Keel- neus- oorheelkunde
- Laboratoriumgeneeskunde / klinische chemie - Medische / klinische genetica
- Medische microbiologie
- Neonatologie
- Nucleaire geneeskunde
- Oogheelkunde
- Pathologie
- Radiologie
- Radiotherapie
- Sociale geneeskunde: Algemene gezondheidszorg
- Sociale geneeskunde: Arbeids- en bedrijfsgeneeskunde / verzekeringsgeneeskunde
- Sociale geneeskunde: Jeugdgezondheidszorg / Sportgeneeskunde
- Thuisbeademing
- Verstandelijk gehandicapten geneeskunde
Werkvormen
De werkvormen betreffen:
1. Leertaken
Deze hangen samen met de competentiegebieden:
Competentiegebied: |
(Leer)taken/rollen van de (semi-)arts: |
Medisch handelen |
Zaalarts, junior-HAIO, eerste hulp taak, poli-arts, operateur, consulten e.v.a. |
Communicatie |
Luisterend oor, voorlichter, adviseur |
Samenwerken |
Teamspeler, leidinggevende |
Kennis en Wetenschap |
Academicus, docent, onderzoeker |
Maatschappelijk handelen |
Functionerend binnen de gezondheidszorg, voorlichter, adviseur |
Organiseren |
Manager |
Professionaliteit |
Professional |
De werkzaamheden per stage verschillen onderling en worden nader omschreven in de verschillende stagehandleidingen. Het is nadrukkelijk een klinische stage met zo mogelijk een verdiepingsopdracht.
2. Werkvormen met een (grotendeels) 'didactisch' karakter.
Deze staan nader omschreven in de Leidraad portfolio en het Portfolio zelf en omvatten o.m. gestructureerde observaties / feedback van klinisch handelen en van professioneel gedrag, reflectieopdrachten en opdrachten met een beschouwend karakter (schriftelijk en/of als mondelinge presentatie).
Literatuur
Zie de stageklapper, die op de afdelingen aanwezig is.
Toetsing en praktische verplichtingen
De toetsing gaat aan de hand van het Portfolio en hiernaar wordt verwezen:
Planningsgesprek bij aanvang van de stage;
Voortgangsgesprek en een tussentijdse beoordeling na vier tot zes weken;
Beoordelingsgesprek in de laatste week van de stage;
1e Coördinator: Dr T.W. van Haeften,
t.w.vanhaeften@umcutrecht.nl
2e Coördinator : Dr A. van Royen –Kerkhof,
a.vanroyen@umcutrecht.nl
Contact:
coschappen@umcutrecht.nl