SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GNM301018
GNM301018
Startblok schakeljaar
Cursus informatie
CursuscodeGNM301018
Studiepunten (EC)8
Inhoud
Doelstellingen en inhoud
Het algemeen doel van het STARTblok van het schakeljaar is te leren om de verschillende ingrediënten van de klinische praktijk te integreren met competenties inzake professioneel handelen, didactiek en onderwijs, met gebruik van gegevens uit (bio)medisch wetenschappelijk onderzoek. Bovenal is het doel van het STARTblok om bij te dragen aan de vorming van professionele attitude aangaande het op juiste manier gebruiken en overdragen van kennis en vaardigheden ten behoeve van kwaliteit en effect van de zorg.
Geleerd wordt om een literatuuroverzicht voor een klinische kennislacune op te zetten, uit te voeren en te rapporteren en hierop te reflecteren; een lesplan uit te werken, uit te voeren, te rapporteren en hierop te reflecteren; in discussie en verslagen te reflecteren en te beschouwen op diverse maatschappelijke, ethische en organisatorische aspecten van de zorg.
In de module evidence based medicine staat het oplossen van klinische problemen volgens de methoden van EBM, met toepassing van kennis uit klinisch wetenschappelijk onderzoek, voorop. Het doel hierbij is om diagnostiek, prognostiek en behandeling te optimaliseren volgens de methode van wetenschappelijk gefundeerd handelen in de medische praktijk. De module is hier een belangrijke aanzet toe.
In de module professionaliteit staan de maatschappelijke en persoonlijke aspecten van de beroepsoefening als arts centraal. Meer specifiek komen ter voorbereiding op het medisch professioneel handelen attitudevorming en gezondheidsrechtelijke, medisch ethische, en maatschappelijke aspecten van de geneeskunde aan bod. Deze module bevordert het (verder) verwerven van competenties op de gebieden professionaliteit, maatschappelijk handelen en communicatie.
In de module onderwijstraining staat het bijdragen aan kennis en vaardigheden van anderen centraal. Iedere arts behoort bij te dragen aan de medische kennisverwerving van anderen: van patiënten en collegae, maar ook van toekomstige collegae, oftewel van jongere studenten. De module is hier een belangrijk aanzet toe.

Werkvormen en weekstramien
Het STARTblok duurt 6 weken, waarbij naast het doorlopende onderwijs van de module evidence based medicine iets meer dan 1 week aan onderwijs van de module onderwijstraining besteed wordt en 2 weken aan de module professionaliteit. De werkvormen variëren van kleine werkgroepen en interactieve colleges, tot plenaire presentaties. Een belangrijk deel van de onderwijslast bestaat uit zelfstudie ten behoeve van voorbereiding op werkgroepen en presentaties. Elke vrijdag staan presentaties geroosterd en eindpresentaties staan in de laatste (6e) week geroosterd. In die laatste (6e) week dienen ook alle schriftelijk uitgewerkte opdrachten ingeleverd te zijn.

Plaats in het curriculum
De module evidence based medicine en de module professionaliteit in het STARTblok vormen een eenheid met de betreffende modules tijdens de terugkomdagen in het schakeljaar. Tijdens de terugkomdagen worden de in het STARTblok verworven kennis en vaardigheden te aangesproken.
Literatuur
Er hoeven geen leerboeken aangeschaft te worden. Voor de module evidence based medicine en de module onderwijstraining wordt gebruik gemaakt van artikelen die de student zelf van internet moet halen. Voor de module professionaliteit wordt gebruik gemaakt van eerder aangeschafte boeken en literatuur en artikelen die de student zelf van internet moet halen. In het blokboek en op Blackboard zijn de concrete gegevens hiervoor te vinden

Onderwijsmaterialen
Behalve bovenstaande literatuur wordt gebruik gemaakt van de verschillende relevante blokboeken. Informatie over alle materialen is op Blackboard en in het blokboek te vinden.

Toetsing
Elke module dient met een voldoende (>5.5) te worden afgerond; het eindoordeel van een module is opgebouwd uit het gewogen gemiddelde van de deelbeoordelingen.
Het eindcijfer voor het STARTblok wordt bepaald door berekening van een gewogen gemiddelde over de eindcijfers van de 3 modules. Voor de module onderwijstraining dient de student een reflectie formulier in te vullen en wordt een presentatie plus feedback beoordeeld. Voor de module professionaliteit worden naast deelname aan en inbreng bij de werkgroep bijeenkomsten ook individuele papers beoordeeld. Voor de module evidence based medicine worden naast deelname aan en inbreng bij de werkgroep bijeenkomsten ook de mondeling gepresenteerde en schriftelijk gerapporteerde samenvattingen beoordeeld.

Contactpersoon
Dr. L.Hooft, Dr R. de Heus, coördinator
tel: 088-7559304
email: student@juliuscenter.nl

Coördinatoren
Module onderwijstraining: Prof. dr. Th. J. ten Cate
Module professionaliteit: Prof. dr. J.J.M. van Delden
Module evidence based medicine: Pauline Heus, MSc
 
SluitenHelpPrint
Switch to English