SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GEO3-2137
GEO3-2137
Bachelor's thesis Milieu-Maatschappijwetenschappen
Cursus informatie
CursuscodeGEO3-2137
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus is de student in staat om:
  • op heldere wijze een relevant milieumaatschappelijk probleem te definiëren, leidend tot de formulering van een deugdelijke onderzoeksvraag;
  • een plan van aanpak te schrijven waarin staat aangegeven hoe op realistische en methodologisch correcte wijze gekomen kan worden tot de beantwoording van een onderzoeksvraag;
  • systematisch gegevens over een onderwerp te verzamelen;
  • op adequate wijze verzamelde gegevens te analyseren;
  • gestructureerd verslag te doen van onderzoek, in woord en geschrift;
  • kritisch te reflecteren op het werk van anderen.
N.B.
Het volgen van de cursus Bachelor’s thesis in periode 2 is slechts in uitzonderingsgevallen mogelijk. Denk hierbij aan disproportionele, niet-verwijtbare studievertraging. De cursus Bachelor’s thesis moet de laatste nog te halen cursus van de Bacheloropleiding zijn om toestemming te vragen voor het volgen van de cursus in blok 2. Aanvragen voor het volgen van de cursus in periode 2 verlopen altijd via de examencommissie IMEW. De examencommissie beoordeelt of de student kan deelnemen. Studenten die de bachelor's thesis in periode twee willen volgen, dienen dit vóór 1 oktober 2017 aangevraagd te hebben bij de examencommissie: examencommissie.geo@uu.nl
Inhoud
Met de thesis wordt de bacheloropleiding afgerond. De thesis is gebaseerd op een milieurelevant thema naar keuze. Het thema dient op een maatschappijwetenschappelijke wijze te worden uitgewerkt. De thesis kan naar keuze de vorm hebben van een:
  • beschrijvend/verklarend onderzoek;
  • voorspellend onderzoek;
  • procesbegeleidend onderzoek;
  • evaluatief onderzoek;
Indien gewenst, kan de omvang van de Bachelor’s thesis worden uitgebreid tot 15 EC door gebruik te maken van 7,5 EC uit de majorgebonden keuzeruimte (GEO3-2137X). De extra tijd (20 uur per week) dient te worden ingevuld met empirische onderzoeksactiviteiten (bijvoorbeeld tenminste 10 extra interviews of een enquête geanalyseerd in SPSS).

Het is niet toegestaan om naast een 15 EC thesis een ander vak te volgen.
Aspecten van de academische vorming:
  • Academisch denken, handelen en communiceren. Dit blijkt in de Bachelor’s thesis uit de kwaliteit van de probleemanalyse en de wijze van redeneren, argumenteren en synthetiseren, zowel in de schriftelijke producten als tijdens de presentaties en co-referaten.
  • Hanteren van relevant wetenschappelijk instrumentarium. Bij het schrijven van de Bachelor thesis worden meerdere, zo niet alle, fasen van onderzoek doorlopen. De beoordeling vindt plaats op drie momenten: (a) na formulering van de probleemstelling en het onderzoeksplan (Plan van aanpak);(b) bij het geven van de presentatie en coreferaat en (c) na afronding van de gehele scriptie.
  • (Wetenschappelijk) communiceren in het Nederlands en het Engels. In de milieuwetenschappen is Engels de meest gangbare ‘ vreemde’ taal. Tijdens de opleiding krijgen de studenten bij veel cursussen Engelstalige literatuur te lezen. Daarnaast wordt een aantal majorgebonden keuzevakken in het Engels gegeven. In de Bachelor’s thesis komt het schrijven van een Engelstalige samenvatting en het geven van een Engelstalige mondeling presentatie daarbij. De Bachelor’s thesis zelf mag ook in het Engels worden geschreven.
  • Hanteren van specifieke kennis van een vakgebied in een bredere wetenschappelijke, wetenschapsfilosofische en maatschappelijk/culturele context. In de Bachelor’s thesis gaat het met name om de plaats van het eigen werk in de wetenschappelijke en maatschappelijke context.
SluitenHelpPrint
Switch to English