SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GEO2-2116
GEO2-2116
Milieu, Gedrag en Communicatie
Cursus informatie
CursuscodeGEO2-2116
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Het doel van de cursus is de bestudering van het menselijk gedrag, in een aantal aspecten en uitingsvormen, ten aanzien van het fysieke milieu en inzicht verkrijgen in de mogelijkheden om dit gedrag te beïnvloeden. Na afronding van de cursus kan de student:
  • beïnvloedingsstrategieën van gedrag waaronder (milieu)voorlichting en (milieu) communicatietechnieken omschrijven;
  • sociaal-psychologische aspecten van milieuproblemen in relatie tot het menselijk handelen weergeven;
  • (milieu)campagnes van de overheid en het bedrijfsleven om (milieu)gedragsverandering tot stand te brengen typeren en kritisch evalueren;
  • een milieucampagne opzetten.
Inhoud
Het betreft een introductie in zowel gedrags- als communicatietheorie, toegepast op een aantal milieuaspecten. Aan de orde komen vragen als: “Waarom scheiden wij ons afval zo braaf en zijn tegelijkertijd met geen stok de auto uit te krijgen (ook al weten we dat dit negatieve gevolgen heeft voor het milieu)”? Ligt dit aan onszelf, hoe ons gedrag tot stand komt, het milieu of de wijze waarop we hierover met elkaar communiceren? Het zijn vraagstukken waarover vele instanties, communicatiebureaus, bedrijven en overheden zich vrijwel dagelijks het hoofd breken en al te vaak met oplossingen komen die weinig zoden aan de dijk zetten.
 
In de cursus Milieu, Gedrag en Communicatie zal zeker niet de oplossing worden gevonden. Wel zal duidelijk worden hoe gedrag tot stand komt, hoe communicatie in haar werk gaat, hoe dit onder meer uitwerkt voor het milieu en hoe je deze zo effectief mogelijk kunt inzetten.
 
Er zullen gastcolleges worden verzorgd door onderzoekers van diverse universiteiten en mensen uit de praktijk die dagelijks met deze problematiek te maken hebben. De gastdocenten komen o.a. van de Utrecht School of Governance,, Twente University, Radboud Universiteit Nijmegen, Shell, Reclamebureau JWT en een aantal (milieu) communicatiebureaus.
 
Naast het theoretisch gedeelte worden door het zelf ontwerpen van een campagne de theorieën toegepast.

Deze cursus bevat een Honours component.

Academische vaardigheden: Wetenschappelijk analyseren, groepswerk, paper schrijven, presentatie
SluitenHelpPrint
Switch to English