SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V17011
GE3V17011
Democratie onder vuur: van het Interbellum tot heden
Cursus informatie
CursuscodeGE3V17011
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Eindtermen: na afloop van de cursus heeft de student zich onderstaande eindtermen eigengemaakt:
  • Kennis van een relevante historische casus op het gebied van het thema van verdieping
  • Kennis van en inzicht in de historische context van het thema van verdieping
  • Kennis van theorieën over het thema van de cursus
  • Kennis van methoden die relevant zijn voor de bestudering van de geschiedenis van het thema van de cursus
  • Kennis van de stand van wetenschap: het historiografisch debat
  • Uitbreiding van de vaardigheid om zelfstandig onderzoek te doen naar een historisch vraagstuk op basis van een zelf ontwikkelde probleemstelling, met behulp van historische bronnen
  • Vaardigheid in het toepassen van theorieën op historisch materiaal
  • Vaardigheid in data-analyse en het gebruik van de bijbehorende instrumenten in historische context
  • Vaardigheid om volgens academische normen te werken, o.a. wat betreft denken, handelen en communiceren en wat betreft gedragsnormen (‘eerlijke wetenschap’)
 Leerdoelen en vaardigheden: na afloop van de cursus heeft de student geleerd om:
  • Relevante wetenschappelijke artikelen en historische bronnen te kunnen vinden en beoordelen
  • Zelfstandig, binnen het kader van het cursusthema, een eigen onderzoeksonderwerp te bepalen
  • Zelfstandig een duidelijke vraagstelling te formuleren
  • Zelfstandig onderzoek te doen, gebaseerd op, onder andere, primaire bronnen en dat is ingebed in de historiografie
  • Zelfstandig onderzoek te operationaliseren
  • Primaire bronnen en literatuur binnen het kader van de onderzoeksvraag kritisch te analyseren
  • Wetenschappelijk verantwoorde conclusies trekken en gefundeerde standpunten formuleren op basis van secundaire en primaire literatuur
  • De resultaten van dat onderzoek schriftelijk en op academisch niveau te presenteren
  • De uitkomst van het onderzoek aan de ‘stand der wetenschap’ te toetsen
  • Peer review over deelteksten van onderzoekswerkstukken te geven en te ontvangen
Inhoud
Dit is cursus 4 uit Verdiepingspakket 2: Politieke strijd in modern Europa (NL track Geschiedenis).
Let op: de hoorcolleges van deze cursus worden in het Engels verzorgd. 

De twintigste eeuw was de eeuw van de democratie. De democratie overwon immers zijn belangrijkste ideologische tegenstrevers: fascisme, Nazisme en communisme. Maar aan het begin van de 21e eeuw heeft deze overwinningsroes inmiddels in heel Europa plaatsgemaakt voor twijfel. De democratie zou zich in een diepe crisis bevinden, gekenmerkt door de opkomst van populistische bewegingen, een versplintering van het parlement, een ‘kloof tussen burger en politiek’, en de teloorgang van traditionele politieke partijen.
 
Deze democratische crisis is echter allerminst nieuw. In deze cursus onderzoeken we de notie van een ‘crisis van de democratie’ vanaf de vestiging van de moderne democratie in Europa in de nadagen van de Eerste Wereldoorlog tot heden. Studenten onderzoeken de aanval op de democratie van fascisme, Nazisme en communisme in het Interbellum; de systeemkritiek van sociale bewegingen in de jaren zestig en zeventig, en de opkomst van populistische partijen vanaf de jaren negentig en sluiten de cursus af met een zelfstandig onderzoek op basis van primair bronnenmateriaal naar een historische of actuele ontwikkeling, gebeurtenis, ideologie, partij of persoon die van belang is geweest in de geschiedenis van de democratie sinds 1918. Qua bronnenmateriaal kunnen studenten daartoe bijvoorbeeld gebruik maken van politieke pamfletten van sociale bewegingen, propagandamateriaal uit (verkiezings)campagnes, en debatten uit het parlement, maar ook van krantenartikelen en andere bijdragen aan het publieke debat.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/

 
SluitenHelpPrint
Switch to English