SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: FA-MA214
FA-MA214
Pharmaceutical Humanities
Cursus informatie
CursuscodeFA-MA214
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Algemeen
In de cursus Pharmaceutical Humanities leert de student om aan de hand van historische, ethische en juridische perspectieven onderzoek te doen naar hedendaagse dilemma's die spelen binnen het werkveld van de apotheker.

Na afronding van de cursus is de student in staat om:
1. de beoefening van de farmacie te plaatsen in haar culturele, sociale en historische context en te begrijpen dat er, afhankelijk van de context, verschillende belevingen bestaan van ziekte, geneesmiddelen en farmacie;
2. dilemma’s die spelen in het werkveld van de farmacie te benoemen, en hierover een beargumenteerd standpunt te formuleren op basis van tijdens de cursus verworven kennis en inzicht over geschiedenis, ethiek en wetgeving van het vak;
3. een zelfstandig opgezet literatuuronderzoek uit te voeren over een actueel dilemma in de farmacie, en dit te presenteren in een wetenschappelijk essay en een mondelinge presentatie;
4. het wetenschappelijk onderzoek van vakgenoten te evalueren en te refereren.
 
Tijdens de cursus doet de student ervaring op met:
5. academische kennis en vaardigheden (literatuuronderzoek, academisch schrijven, mondeling presenteren, peer review) die complementair zijn aan zijn/haar farmaceutische kennis;
6. de wettelijke verantwoordelijkheden en plichten die apothekers als zorgverleners ten opzichte van hun patiënten hebben, en de toepasbaarheid van wetskennis in de praktijk van apotheek;
7. de historische ontwikkelingen binnen het farmaceutische werkveld, en de weerslag daarvan op actuele vraagstukken;
8. ethische overwegingen die een rol spelen binnen het werkveld van de farmacie en hoe een apotheker daar mee om kan gaan.
 
Inhoud
De kosten van medicijnen, de taken van een arts en wetten omtrent de afgifte van geneesmiddelen. Het zijn allemaal voorbeelden van zaken die een direct effect hebben op het dagelijks werk van de apotheker, maar waarvan de ontwikkeling en besluitvorming de praktijk van de apotheker vaak voorbij gaat. Moderne apothekers bevinden zich in een krachtenveld van commercie, wetenschap en patiëntenzorg. Dit krachtenveld brengt regelmatig dilemma's met zich mee voor de apotheker, zoals hoe zij om moeten gaan met palliatieve zorg, de schaarste van geneesmiddelen of de veranderende taken van artsen.
 
In de cursus Pharmaceutical Humanities worden studenten uitgedaagd om na te denken over actuele dilemma’s in hun vakgebied en hun eigen positie daarin. Hierbij spelen een goed begrip van de historische achtergrond, wetskennis en ethische overwegingen allemaal een rol. Studenten leren om in te spelen op en mee te denken over maatschappelijke ontwikkelingen die de uitoefening van hun vak beïnvloeden.
 
            De cursus begint met een inleidend college over actuele dilemma’s in de farmacie. Daarin wordt de maatschappelijke positie van de apotheker als zorgverlener geproblematiseerd vanuit drie disciplines: geschiedenis, ethiek en wetgeving. In dezelfde week vindt een werkcollege plaats waarin de vereisten en de werkwijze m.b.t. het wetenschappelijk essay worden toegelicht, en waarin studenten kort hun ideeën voor het eigen essay kunnen pitchen. Op basis van overlappende onderwerpen worden tijdens deze sessie groepen studenten aan elkaar gekoppeld in themagroepen voor de rest van de cursus. Aan het eind van de eerste week leveren studenten hun onderzoeksvoorstel in en vindt een werkgroep plaats waarin zij feedback op elkaars voorstellen geven en in themagroepen kort presenteren over hun onderwerpen. In de drie daarop volgende weken zal iedere week een casus centraal staan van een actueel dilemma in de farmacie, toegelicht vanuit het perspectief van geschiedenis, ethiek en wetgeving. Naast de hoor- en werkcolleges werken de studenten in elk van deze drie weken in hun themagroep aan een eindopdracht ,die ze tijdens de werkgroep presenteren.
SluitenHelpPrint
Switch to English