Na succesvol volgen van dit keuzevak kan de student:
- Kwaliteit en bruikbaarheid van economische evaluaties beoordelen
- Zelfstandig een farmacoeconomische analyse opzetten en uitvoeren
Subleerdoelen:
- De vergoedingsstructuur en financiering van het Nederlandse systeem beschrijven
- De rol en noodzaak van farmaco-economie in dit systeem beschrijven vanuit het perspectief van verschillende stakeholders
- De basisbegrippen binnen farmaco-economie uitleggen
- Typen economische analyses onderscheiden en benoemen
- Aangeven welke type kosten meegenomen moeten worden in een economische analyse en hoe deze kosten gemeten en gewaardeerd moeten worden
- Aangeven welke effectmetingen relevant zijn in een economische analyses
- Het verschil beschrijven tussen directe en indirecte utiliteitsmeting
- De incrementele kosteneffectiviteits of kostenutiliteitsratio berekenen
- Het principe van disconteren uitleggen
- Berekeningen uitvoeren om kosten en effecten te disconteren
- Het belang van sensitiviteitsanalyses uitleggen
- Een one-way en een probabilistische sensitiviteitsanalyse uitvoeren
- De belangrijkste types modellen onderscheiden
- Een markovmodel bouwen en analyseren, inclusief senstiviteitsanalyses, tijdsafhankelijke transitiekansen en het extrapoleren van survival data.
|
|
|
Het centrale thema van deze cursus is het zelfstandig uitvoeren van een farmaco-economische analyse. In het begin van de cursus krijgen studenten in groepen een opdracht en begeleider toebedeeld. De studenten gaan vervolgens aan de slag kunnen om stapsgewijs een farmaco-economische analyse op te zetten en uit te voeren.
De studenten worden stap voor stap meegenomen langs de onderdelen van een economische evaluatie, zoals beschreven in de leerdoelen. Terwijl ze door middel van hoorcolleges, werkcolleges en practica daar de inhoud van leren, passen ze meteen de kennis toe in de projectopdracht. De projectopdracht wordt gedocumenteerd als wetenschappelijk artikel. Dit is gedaan omdat:
- Er door middel van internationale wetenschappelijke literatuur veel voorbeeld- en vergelijkingsmateriaal is.
- De studenten op deze manier leren literatuur in dit veld beter te begrijpen.
- De studenten leren om kort, bondig en nauwkeurig een onderzoek te verwoorden.
De projectopdracht wordt naast het artikel ook door middel van een mondelinge presentatie gedeeld. Uiteindelijk zal, aan de hand van de geproduceerde artikelen, door middel van een mondelinge toets de kennis en het begrip van individuele studenten worden getoetst.
- Ook willen we gedurende het blok een breder beeld over het farmaco-economische veld geven. Om dit beeld te geven worden gastsprekers uitgenodigd uit verschillende disciplines binnen de gezondheidseconomie.
|
|
|