SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: FA-BA114
FA-BA114
Geluk en geneesmiddelen
Cursus informatie
CursuscodeFA-BA114
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van deze cursus:
‐ heeft de student inzicht gekregen in de Farmaceutische Wetenschappen en in raakvlakken met andere disciplines
‐ is de student in staat om bewuste keuzes te maken m.b.t. het vervolg van de studie
‐ heeft de student kennis gemaakt met de mogelijke vervolgopleidingen en beroepsperspectieven
‐ heeft de student kennis en inzicht verkregen op het gebied van de disciplinaire inhoud van de desbetreffende profileringscursus
 
Specifieke doelstellingen
De student is na afloop:
 
  1.  in staat om verschillende beschrijvingen van het begrip ‘geluk’ te geven en hier kritisch over na te denken.
  2. zich bewust van het feit dat verschillende condities door mensen als gelukkig ervaren kunnen worden.
  3. In staat om de belangrijkste 3 theorieën van de begrippen ziekte en gezondheid uit te leggen en om de sterktes en tekortkomingen van deze theorieën te beschrijven.
  4. In staat om het verschil tussen gelukkig zijn en gezond zijn te beschrijven en kan het belang hiervan binnen de contouren van farmacie weergeven.
  5. In staat om verschillende meetinstrumenten/methoden te noemen waarmee geluk gemeten kan worden en kan de beperkingen van deze methoden uitleggen.
  6. In staat om de pathofysiologische processen die ten grondslag liggen aan depressie op grote lijnen te beschrijven.
  7. Is in staat om de belangrijkste farmacologische aangrijpingspunten voor farmacotherapie bij depressie te beschrijven.
  8. Is in staat om het werkingsmechanisme van de belangrijkste groepen geneesmiddelen bij depressie uit te leggen.
  9. Is in staat om de aspecten die een rol spelen bij het bepalen van de kwaliteit van leven te schetsen (qaly’s).
  10. Is in staat om de maatschappelijke, economische en sociale gevolgen van ziekten te beschrijven.
  11. Is in staat om de juridische en economische aspecten die ten grondslag liggen aan beleid binnen de gezondheidszorg te beschrijven.
  12. Is in staat om de ethische aspecten die spelen bij de keuze om een patiënt wel/niet te behandelen te herkennen.
  13. Is in staat om het effect van de maatschappij/samenleving op geneesmiddelgebruik te beschrijven.
  14. Is in staat om de ethische en juridische aspecten bij de (on)mogelijkheden tot gedwongen behandeling te beschrijven.
  15. Onderkent de invloed van juridische, ethische en economische aspecten op de rol van zorgverlener .
  16. Onderkent de mogelijkheden en beperkingen als zorgverlener.
  17. Staat open voor andere visies en perspectieven en respecteert deze.
  18. Is in staat tot perspectiefwisseling in zijn rol als zorgverlener
  19. is in staat om het eigen standpunt te kunnen beargumenteren en hierover te discussiëren
Inhoud
Apothekers krijgen te maken met een grote variatie aan opvattingen over wat een goed leven of een goede samenleving is (Handvest apotheker, 2013). In deze profileringscursus maken studenten kennis met sociale, maatschappelijke en ethische aspecten van geneesmiddelen gebruik. Iedereen ervaart geluk en gezondheid anders. Een terminale patiënt kan gelukkig zijn, al is dat voor een gezond persoon moeilijk te begrijpen. Het kennismaken met en nadenken over begrippen als geluk, gezondheid, ziekte en kwaliteit van leven draagt bij aan een brede vorming van de student, nodigt uit tot zelfreflectie en kan bijdragen aan een respectvolle houding jegens mensen met een andere opvatting. Studenten krijgen inzicht in het feit dat mensen verschillend zijn op vele vlakken en dus ook hun ziekte en geneesmiddelgebruik (inclusief bijwerkingen) anders ervaren. Studenten leren om open te staan voor het verhaal en de omstandigheden van de patiënt.
Na een introductie van de concepten geluk, gezondheid en ziekte, gaan de studenten deze concepten toepassen op het ziektebeeld depressie. Studenten maken in grote lijnen kennis met de onderliggende pathofysiologie van depressie ( met focus op het serotonine/noradrenaline systeem en de meest gebruikte geneesmiddelen die worden ingezet bij depressie SSRIs en TCAs). Daarnaast is er ook aandacht voor niet-medicamenteuze aanpak en wordt er aandacht besteed aan het stellen van de diagnose depressie (hoe moeilijk is dat? Kun je dat meten?). Het ziektebeeld depressie zorgt hier voor de context waar binnen de studenten hun opgedane kennis en inzicht op het gebied van geluk en gezondheid kunnen verdiepen. In de derde fase schrijven studenten een paper waarin zij de tot dan toe opgedane kennis en inzichten toepassen op een thema rondom zwangerschap en geboorte, of dementie. Ook schrijven studenten in deze laatste fase een reflectie verslag.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English