Deze cursus behandelt de rol die planten hebben als geneesmiddel, alsmede de rol die planten kunnen spelen in het ontdekken en ontwikkelen van mogelijk nieuwe
geneesmiddelen en de vele aspecten die daarbij een rol spelen. Planten die op dit moment medicinaal worden gebruikt worden in dit blok besproken. Ook zal aan de hand
van een aantal al zeer lang bekende werkzame plantaardige geneesmiddelen een kader worden geschetst van de historie en het belang van het onderzoek naar (nieuwe)
geneesmiddelen. Relevante begrippen op het gebied van medicinale planten zoals ‘natural drugs’, farmacognosie, fytotherapie en ‘werking’ en de verschillen tussen een
complex plantenextract en een geïsoleerde zuivere stof zullen verdiepend behandeld worden. Ook de belangrijke, essentiële verschillen tussen fytotherapie en homeopathie
zullen (op informatief niveau) onder de aandacht gebracht worden.
Daarnaast wordt het belang van aspecten zoals veiligheid, kwaliteitsbewaking, registratie en de specifieke wet- en regelgeving ten aanzien van kruidengeneesmiddelen
behandeld. Specifieke syntheseroutes en ‘metabolic pathways’ in planten worden behandeld in relatie tot bekende actieve inhoudsstoffen en er worden inzichten
verschaft in de verschillende isolatie/extractie methoden waarmee bioactieve verbindingen uit plantaardige bronnen kunnen worden gehaald. Tevens wordt ingegaan
op mogelijke identificatie- en karakterisatiemethoden (mede tijdens een practicum).
Tenslotte worden bepaalde planten en/of plantaardige verbindingen (theoretisch) getoetst op hun geschiktheid als geneesmiddel wat betreft werkzaamheid en veiligheid.
In deze cursus worden chemische, farmaceutische/farmacologische en biologische aspecten geïntegreerd tot een samenhangend geheel dat de student een verdiepend
inzicht geeft in de rol die bepaalde planten kunnen spelen bij de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. Het niveau van de leerdoelen van deze cursus ligt volgens de
gereviseerde taxonomie van Bloom minimaal op niveau 2-3 (inzicht en toepassing), maar bevat ook enkele onderdelen op niveau 4-5 (analyseren en synthese).
|