SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14301
CI3V14301
Communicatie, cognitie en begrijpelijkheid
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14301
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:

- op basis van de belangrijkste theorieën over de verwerking van tekst en beeld beschrijven welke factoren de begrijpelijkheid van teksten beïnvloeden.
- de resultaten van verschillende empirische onderzoeken naar het begrijpen van teksten aan elkaar relateren en beredeneren wat de implicaties voor de begrijpelijkheid van teksten zijn
- voor- en nadelen van verschillende methoden voor onderzoek naar begrijpelijkheid van teksten beschrijven en de keuze voor een specifieke methode beargumenteren op basis van de context en het doel van het onderzoek.
- aan de hand van een analysemethode diagnosticeren welke elementen in een tekst begrijpelijkheids­problemen op kunnen leveren
- een bestaande tekst van een organisatie reviseren zodat de begrijpelijk­heid wordt verhoogd en kan die revisies verantwoorden.
- kent de principes van de statistische techniek multiple regressie en kan de resultaten van een multiple-regressie­analyse interpreteren.
 
Inhoud
Zodra het er in communicatieprocessen echt toe doet, dan komt er tekst bij kijken. Een veilige instructie bij je geneesmiddel? Dat gaat via een bijsluitertekst waarvan wettelijk is vastgelegd dat de tekst leesbaar moet zijn. Een nieuwe hypotheek bij je huis? Ondenkbaar dat dit zonder teksten geregeld zou kunnen worden. De regeringsverklaring van het nieuwe kabinet? Er wordt een tekst verspreid waar vele uren over onderhandeld is.
Bij al die teksten speelt begrijpelijkheid een belangrijke rol. Consumentenorganisaties eisen tegenwoordig dat handleidingen en bijsluiters begrijpelijk zijn. In consumententests speelt de duidelijkheid van de handleiding tegenwoordig een belangrijke rol. Voor sommige teksten is zelfs wettelijk vastgelegd dat ze begrijpelijk moeten zijn, zoals medische bijsluiters en pensioenoverzichten.
Geen wonder dat organisaties normen voor tekstkwaliteit willen vastleggen. Maar wat weten we over begrijpelijkheid? Hoe stel je vast of een tekst begrijpelijk is? Kijk je dan naar een reeks kenmerken van de tekst? Of moet je naar de lezer kijken en nagaan wat die van de tekst begrepen heeft? Over die vragen gaat deze cursus. We concentreren ons op monologische teksten, schriftelijk of digitaal, waarbij beeldelementen wel degelijk van belang zijn. Daarom besteden we ook aandacht aan Gestaltprincipes, die verklaren hoe we informatie visueel verwerken.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
 Deze cursus is het 1e vak in Verdiepingspakket ‘Communicatie, organisatie en interactie’
SluitenHelpPrint
Switch to English