SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14204
CI3V14204
Media en participatie
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14204
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Bij goed gevolg van deze cursus hebben/kunnen studenten:
- kennis van de participatievormen van oude en nieuwe media en de theoretische, politieke, sociale, culturele en ethische kanten hiervan.
- kritisch reflecteren op het wetenschappelijk en maatschappelijk debat omtrent media en participatie en kunnen ze een wetenschappelijk onderbouwde bijdrage aan deze debatten leveren.
- een platformanalyse uitvoeren.
- met behulp van de opgedane theoretische en methodische kennis een klein onderzoek uitvoeren naar een specifieke casus binnen het onderzoeksveld
Inhoud
De opkomst van participatieve mediavormen heeft de rollen van mediaproducenten en mediagebruikers geherdefinieerd. Volgens een optimistisch perspectief worden consumenten medeproducenten; burgers hebben toegang tot uiteenlopende platvormen waar zij bij kunnen dragen aan het maatschappelijke debat en de opinievorming als blogger, burger-journalist of gewoon als user die een Facebook-pagina onderhoudt of twittert. Volgens een pessimistisch perspectief echter, worden burgers en consumenten via participatieve media alleen maar beter tot consumptie verleid, raken ze hun privacy kwijt en worden ze als gratis producenten van content uitgebuit.
In deze cursus onderzoeken we de participatievormen van oude en nieuwe media nader. Daarbij kijken wij naar de politieke, sociale, culturele en ethische kanten van de toenemende ‘mediatisering’ van maatschappelijke processen en het alledaagse leven. Ook onderzoeken we het actuele maatschappelijke en wetenschappelijke debat hierover, uitgaande van de volgende vragen: Wie heeft er in welke mate toegang tot de productie en distributie van informatie in een ‘participatiesamenleving’? Welke nieuwe participatievormen zijn er met de komst van Web 2.0 ontstaan, hoe zijn deze verweven met de oude media? Welke nieuwe verdienmodellen gaan daarmee gepaard? Wat moet een gebruiker kunnen en weten om participatieve mediavormen competent te benutten?
 
​Deze cursus is de vierde cursus in Verdiepingspakket ‘Media, communicatie en markt’.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/

 
SluitenHelpPrint
Switch to English