SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14203
CI3V14203
Media en publiek: kwalitatief onderzoek
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14203
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Studenten die deze cursus met goed gevolg hebben afgerond, beschikken over:
- kennis over de historische en theoretische ontwikkelingen binnen receptie-onderzoek;
- inzicht in verschillende aspecten van media-receptie, waaronder persoonlijke aspecten en context-gebonden aspecten;
- kennis van verschillende kwalitatieve onderzoeksmethoden, in het bijzonder interviewen, grounded theory en thematische analyse;
- inzicht in de waarde en beperkingen van verschillende onderzoeksmethoden;
- kennis van de verschillende stappen in de ontwikkeling en uitvoering van een kwalitatief onderzoek.

Na afronding van deze cursus kunnen studenten:
- receptie-onderzoek plaatsen in een historisch-theoretische context;
- kritisch reflecteren op bestaand receptie-onderzoek;
- zelfstandig een kwalitatief receptie-onderzoek opzetten, uitvoeren en daarover rapporteren;
- de bewijskracht van kwalitatief onderzoek evalueren.

Toetsing vindt plaats in de vorm van een portfolio, waarin de opgedane kennis (theorie, methoden) en de ontwikkeling van het onderzoek (vraagstelling, aanpak, rapportage) stap voor stap worden voorbereid, besproken en getoetst. Zie verder onder 10. Opdrachten en toetsen.
 
Inhoud
In deze cursus staan de empirische implicaties van de andere, meer theoretisch en/of analytisch georiënteerde cursussen centraal. We concentreren ons op een bepaald aspect van receptieprocessen. De analytische vaardigheden van de studenten worden ingezet worden om reacties van het publiek op verschillende media-uitingen te onderzoeken. Het accent kan bijvoorbeeld liggen op vraagstukken met betrekking tot burgerschap en informatieve films en programma’s (nieuwsbulletins, voorlichtingfilms, documentaires, discussieprogramma’s, etc.) of op identiteitsvorming middels identificatie met (fictieve) personages. De cursus richt zich op de training van kwalitatieve onderzoekvaardigheden die nodig zijn om de brug te slaan tussen de Geesteswetenschappen en de Sociale Wetenschappen. We concentreren ons op methoden die vaak in marktonderzoek gebruikt worden (interviews, focusgroeponderzoek en de hardop-denkmethode). Veel aandacht zal uitgaan naar de systematische analyse van kwalitatieve data en het beargumenteren van wetenschappelijke inzichten op basis van die analyses.
 
Deze cursus is de derde cursus in Verdiepingspakket ‘Media, communicatie en markt’.
 
Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
SluitenHelpPrint
Switch to English