SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14201
CI3V14201
Media-industrie
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14201
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:
-      media-industrieën vanuit institutionele, economische en culturele context analyseren
-      reflecteren op bestaande theorieën over media-industrieën
-      zoeken, selecteren, evalueren en analyseren van (gepubliceerde en mondelinge) bronnen voor onderzoek naar media-industriën
-      en een heldere probleemstelling formuleren en een onderzoek opzetten
 
Inhoud
De media-industrie is een sector die in de afgelopen decennia behoorlijk gegroeid is. Achter-de-schermendocumentaires voor dvd's, het 'lokale' invullen van 'globale' televisieformats, games, korte webisodes en de activiteiten van fictionele personages op sociale media zorgen voor een samenwerking van mediabedrijven die vaak deel van een conglomeraat zijn.
In deze cursus onderzoeken wij de structuren en verwevenheid van de media-industrie. Wie zijn de spelers en hoe zijn de verschillende bedrijven en sectoren (bijv. film, televisie, muziek, games) met elkaar verweven?  Aan de hand van voorbeelden gaan wij de institutionele, economische en juridische contexten na die aan hedendaagse mediaproducten vorm geven. Er komen vragen aan bod zoals: welke aspecten bepalen de muziek die in films gebruikt wordt, welke afspraken bestaan voor het 'lokale' invullen van 'globale' televisieformats en waarom zijn televisieuitzendingen alleen voor beperkte tijd op internet terug te kijken?
Je doet in deze cursus kennis op van media-industriële structuren evenals van verschillende benaderingen en theorieën om de media-industrie te bestuderen. Bovendien leer je de werkwijze en werkgevers van het beroepsveld kennen waarin je na deze opleiding terecht zou kunnen komen. Toets 2 (paper) moet op zichzelf voldoende zijn afgerond.


Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
Deze cursus is de eerste cursus in Verdiepingspakket ‘Media, communicatie en markt’.
 
 
SluitenHelpPrint
Switch to English