SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: BMW31012
BMW31012
Central Nervous System Disorders
Cursus informatie
CursuscodeBMW31012
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Inhoud
Studiepunten: 7,5                                                      Cursuscode: BMW31012
Coördinator: Dr. S.C. Bakker en Dr. M.D.I. Vergouwen          Periode: 4
Examinator: Dr. S.C. Bakker en Dr. M.D.I. Vergouwen           Timeslot: A+D
E-mail adres: s.bakker-2@umcutrecht.nl; M.D.I.Vergouwen@umcutrecht.nlNiveau: 3
Tel.nr.: 088 – 755 6370/7563450                            
 
Inhoud
Psychiatrische en neurologische ziekten hebben hun oorsprong in het meest complexe deel van ons lichaam: het centrale zenuwstelsel (CZS). Door middel van het CZS kunnen we onze omgeving en onszelf waarnemen en interpreteren, leren we van ervaringen en plannen we onze handelingen. Geavanceerde onderzoeksmethoden geven de laatste jaren steeds meer inzicht in de biologische basis van psychiatrische en neurologische stoornissen. Deze cursus behandelt de ziektebeelden, methoden van onderzoek van het CZS en de huidige kennis van de biologische basis van (ab-)normale CZS functie en gedrag. In tegenstelling tot andere cursussen voor BMW-studenten, zal de cursus CNS Disorders een belangrijke klinische invalshoek hebben. De eerste twee weken vormen een algemene introductie tot psychiatrische en neurologische ziektebeelden en onderzoekstechnieken die het inzicht in de pathofysiologie hebben vergroot. De introductie wordt gevolgd door blokken van een week, waarin de student telkens nader kennismaakt met een specifieke psychiatrische of neurologische ziekte, een systeem in de hersenen dat hierbij betrokken is en met een onderzoeksmethode die bij de stoornis tot nieuwe inzichten heeft geleid. De benodigde achtergrondkennis voor de hoorcolleges wordt in het begin van de week opgedaan uit de opgegeven literatuur. Een interview met een patiënt, in de zaal of op video, toont de symptomen en de gevolgen van de stoornis, waarna het ziektebeeld in meer detail besproken wordt. Biologische systemen of processen die een prominente rol spelen bij de aandoening worden bestudeerd (bijvoorbeeld het dopaminesysteem bij schizofrenie of microtrombose na een subarachnoidale bloeding uit een aneurysma). Vervolgens toont een vooraanstaand onderzoeker de resultaten van een bepaalde onderzoekstechniek bij deze ziekte, zoals hersenscans bij schizofrenie of beroertes. Gedurende de tweede helft van de cursus schrijven studenten in kleine groepen een onderzoeksvoorstel voor een psychiatrische of een neurologische stoornis (tevoren te kiezen), waarbij gebruik gemaakt kan worden van de verschillende onderzoekstechnieken. Groepen leveren commentaar op elkaars voorstellen als reviewers en aan het einde van de cursus presenteren enkele groepen elkaar hun voorstellen op een minisymposium (zonder publiek van buiten de cursus). Verder neemt de student deel aan een Journal Club, waar onder begeleiding van een docent een wetenschappelijk artikel over een voor de ziekte relevant onderzoek bediscussieerd wordt. Indien mogelijk zullen er bezoeken worden ingepland aan onderzoeksfaciliteiten zoals de 7Tesla MRI.
 
Vereiste voorkennis:
Kennis van de functionele neuroanatomie en neurotransmissie.
 
Leerdoelen:
Kennis en inzicht
Aan het eind van de cursus is de student in staat:
·          de belangrijkste psychiatrische en neurologische ziektebeelden te herkennen;
·          diverse methoden van hersenonderzoek en hun resultaten te verduidelijken;
·          cognitieve processen te beschrijven;
·          de samenhang tussen hersenfuncties en (abnormaal) gedrag uit te leggen;
·          de voornaamste behandelmethoden van psychiatrische en neurologische stoornissen te noemen.
 
Vaardigheden
Na afronding van de cursus kan de student:
·          een beknopt onderzoeksvoorstel schrijven voor een ziekte van het CNS;
·          een wetenschappelijk artikel bediscussiëren.
 
Onderwijsvormen en contacttijd:
Naast hoorcolleges (gemiddeld ongeveer 8 uur per week) zal er eenmaal per themaweek een patiëntendemonstratie, “live” of op video worden gehouden. Daarnaast is er zelfstudie aan de hand van online multiple choice vragen (een middag per week) en een Journal Club (10-12 studenten) onder leiding van een docent. Wanneer zich buitenlandse studenten aanmelden, zal dit blok in het Engels worden gedoceerd.
 
Toetsvormen:
Het eindcijfer is gebaseerd op het cijfer voor de tussentoets en eindtoets (bestaande uit multiple choice en essayvragen), de online voorbereiding van en deelname aan Journal Club, de deelname aan het schrijven van het onderzoeksvoorstel/ deelname aan een minisymposium.
 
Benodigd materiaal (boeken/kosten):
·          Neuroscience, 5th edition, eds. Purves D. et al. Sinauer Associates, Inc. Publishers, Sunderland, Massachusetts, 2011 (ongeveer €75);
·          Aanvullende literatuur is via verstrekte webkoppelingen te downloaden.
SluitenHelpPrint
Switch to English