SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: BMW10205
BMW10205
Project 1: Oriëntatie op BMW
Cursus informatie
CursuscodeBMW10205
Studiepunten (EC)7,5
Inhoud
PROJECT 1
 
Studiepunten: 7,5                                                Cursuscode: BMW10205
Coördinator: Drs. M.J.W. van Hoeij                      Periode: 1
Examinator: Drs. M.J.W. van Hoeij                       Timeslot: A+D
E-mailadres: M.J.W.vanHoeij@umcutrecht.nl      Niveau: 1
Tel.nr.: 088-755 7577                                        
 
Inhoud:
In Project 1 “Tumoren en Metastasen” bestudeert de student in groepsverband (12-14 studenten) de moleculair biologische oorzaken van kanker. In de eerste weken van het Project worden de algemene processen die een rol spelen bij het ontstaan van tumoren en metastasen bestudeerd. Tijdens de tweede helft van het Project verdiept de groep zich in een specifieke tumorsoort.
Naast het opdoen van deze moleculair biologische kennis staat het leren zoeken naar betrouwbare wetenschappelijke bronnen, het kritisch raadplegen van deze bronnen en het bewerken van de gevonden informatie tot eindproducten centraal in het Project. De bevindingen worden vastgelegd in een schriftelijk eindverslag, een poster en een folder. Deze producten worden tijdens de Ouderdag aan het eind van Project aan de ouders gepresenteerd. Op het eindsymposium, dat deel uit maakt van deze Ouderdag, geeft één student uit de groep ook een mondelinge presentatie over één van de bestudeerde onderwerpen.
Tijdens de groepsbijeenkomsten wordt aandacht besteed aan het proces van samenwerken, vergaderen, notuleren en het kritisch leren kijken naar elkaars bijdragen en functioneren. Er wordt ook aandacht besteed aan de ethische aspecten van biomedisch onderzoek.
 
Vereiste voorkennis:
Specifieke voorkennis is niet vereist.
 
Leerdoelen:
Kennis en inzicht
Na afloop van het Project is de student in staat:
  • een globale omschrijving te geven van de moleculair biologische oorzaken van kanker;
  • ook andere aspecten van kanker (diagnose, therapie, epidemiologie, ethiek) te onderkennen en weer te geven.
 
Vaardigheden
Na afloop van het Project heeft iedere student een begin gemaakt met het leerproces om:
  • te werken in teamverband;
  • een medisch-biologische vraagstelling te formuleren en een strategie uit te zetten voor het uitdiepen hiervan;
  • relevante informatie over het probleem op te zoeken, te lezen en bijeen te brengen;
  • deze informatie te ordenen en er schriftelijk en mondeling verslag over uit te brengen aan een lekenpubliek;
  • literatuur kritisch te lezen en onderscheid te maken tussen wetenschappelijk verantwoorde en andere literatuur;
  • te vergaderen en te discussiëren;
  • over ethische vraagstukken in biomedisch onderzoek na te denken en te discussiëren;
  • geschreven tekst / gehouden mondelinge presentaties van groepsgenoten kritisch te beoordelen;
  • kritisch te kijken naar eigen en andermans inbreng in het groepsproces;
  • ontvangen feedback op eigen werk en functioneren te verwerken tot resp. een verbeterd product en functioneren.
 
Attitudes
Na afloop van het project is de student in staat:
  • op een respectvolle manier met anderen in een team samen te werken;
  • eigen verantwoordelijkheid te nemen voor het welslagen van het groepswerk;
  • het plegen van plagiaat te vermijden.
Onderwijsvorm(en) en contacttijd:
Binnen het Project 1 onderwijs wordt ieder studententeam begeleid door een docent. De docent (coach) bewaakt de voortgang van het studieproces van de groep. Het aantal contacturen met de docent zal meestal niet meer dan enkele uren per week bedragen, verdeeld over twee bijeenkomsten.
 
Toetsvormen:
Iedere student wordt door de docent beoordeeld op samenwerkingsvaardigheden en inzet. Daarnaast beoordeelt de docent de individueel geschreven delen van het verslag, de presentaties en groepsproducten.
 
Benodigd materiaal (boeken/kosten):
  • Blokboek. 
SluitenHelpPrint
Switch to English