SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: BETA-B2S2
BETA-B2S2
Student Driven Course
Cursus informatie
CursuscodeBETA-B2S2
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
1. Economie & Bekostiging
Na het volgen van dit vak kan de student:
a. De basisprincipes (waaronder vraag & aanbod, market failure, principaal-agenttheorie) van gezondheidseconomie uitleggen en deze principes gebruiken om het gedrag van actoren in de zorgsector te verklaren
b. De structuur en kenmerken van het Nederlandse Zorgstelsel beschrijven op macroniveau.
c. Beredeneren welke voor- en nadelen verschillende zorgstelsels kenmerken en op basis hiervan een beargumenteerde keuze maken voor een zorgstelsel.
d. De uitdagingen (waaronder stijgende zorgkosten, kosten-effectiviteits analyses en financiering van zorgprofessionals) binnen de financiering van de zorg en potentiële oplossingen benoemen en uitleggen. 

2. Technologische innovatie
Na het volgen van dit vak kan de student:
a. De belangrijkste innovaties in de zorgsector die waarschijnlijk in het komende decennium impact zullen hebben op de dagelijkse praktijk kunnen benoemen en beschrijven (waaronder Internet of Things, Big Data, Kunstmatige Intelligentie, Wearables, organoïden, CRISPR-cas9 en IBM Watson).
b. Uitleggen welke menselijke taken binnen de zorgsector de genoemde innovaties onder leerdoel 2a naar verwachting kunnen overnemen. 
c. Op basis van leerdoel 2b beargumenteren wat de verwachte meerwaarde van een menselijke component in de uitoefening van beroepen in de zorgsector zal zijn en welke competenties vermoedelijk belangrijk zullen zijn.  
d. Ethische aspecten van technologische en organisatorische innovaties analyseren en vanuit hier deze innovaties goed onderbouwd kunnen becommentariëren. 5

3. Omgaan met innovatie en ontwikkelen van softskills
Na het volgen van dit vak:
a. Weet de student wat ‘institutional theory’ globaal inhoudt doordat hij de aangeboden literatuur heeft gelezen en heeft begrepen.
b. Kan de student op basis van ‘institutional theory’ aan de hand van een praktijkvoorbeeld uit de zorgsector de implementatie van innovatie of beleid analyseren en mogelijke verbeteringen in het implementatieproces aandragen.  
c. Is de student aantoonbaar vooruitgegaan in de competenties die kenmerkend zijn voor een professionele houding (denk daarbij aan het geven en ontvangen van feedback, plannen, ontwikkelen van flexibiliteit en vakoverstijgend communiceren, in het kader van projectwerk).
d. Kan de student op microniveau organisaties binnen de zorgsector (zorg-, onderwijs- en bestuurlijke instellingen) globaal beschrijven om zo kennis te maken met het werven van fondsen of beurzen en het opbouwen van een netwerk voor (academische) samenwerking. 

4. Project
Na het volgen van dit vak:
a. Kan de student in een multidisciplinair verband de opgedane kennis m.b.t. bekostiging, innovaties en samenwerking toepassen in een casus.
b. De student kan de uitkomsten van zijn/haar case op een overtuigende manier pitchen toegespitst op de belangen van de doelgroep. 
 
Inhoud
Thema: zorg

Innovatie & Bekostiging van de Zorgsector is hét vak voor de toekomstige zorgprofessional met interesse in interdisciplinaire samenwerking en het volgen van kleinschalig onderwijs. Het vak biedt academische verbreding en verdieping binnen drie pijlers allen toegespitst op de zorgsector:
1) Economie en Bekostiging – Basistheorieën binnen de gezondheidseconomie worden behandeld (o.a. perverse motieven en asymmetrische informatie binnen de gezondheidszorg). Maar ook: wat zijn de voor- & nadelen van verschillende soorten zorgstelsel? En wat is het nut van een zorgverzekeraar?
2) Technologische Innovaties – Toekomstige innovaties worden belicht. Daarbij wordt ingegaan op hoe deze innovaties de gezondheidszorg gaan veranderen. Wat wordt straks de rol van de zorgprofessional in de toekomst en wat kunnen wij als mens nog bijdragen?
3) Governance & Soft skills – Governance spitst zich toe op hoe veranderingen ontstaan binnen organisaties. Daarnaast worden gedurende dit vak ‘soft skills’ belicht: wat heb je nodig om interdisciplinair samen te kunnen werken en hoe pitch jij jouw idee overtuigend?
SluitenHelpPrint
Switch to English