SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: B-B2OBI07
B-B2OBI07
Ontwikkelingsbiologie
Cursus informatie
CursuscodeB-B2OBI07
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Leerdoelen
Na afloop van de cursus:
  • heb je inzicht in de embryonale ontwikkeling van de gangbare modelsystemen in de ontwikkelingsbiologie (muis, zebravis, kip, Xenopus, Drosophila en C. elegans),
  • heb je inzicht in de wijze waarop moleculair-genetische informatie, die in het DNA is opgeslagen, wordt gedecodeerd en vertaald in het bouwplan van een embryo, de bevruchting van eicellen, de rol van asymmetrische delingen van embryo’s, de differentiatie van weefsels, de vorming van organen en de uitgroei van het embryo tot een volwassen individu, hoe geslachtsdeterminatie plaatsvindt en de relatie tussen ontwikkelingsbiologie en evolutie,
  • kan je verklaren hoe verstoringen in de bovengenoemde processen kunnen leiden tot ziekten met een ontregeling van celgroei of celdifferentiatie en tot erfelijk bepaalde ontwikkelingsstoornissen,
  • kan je minimaal 3 recente artikelen op één van de gebieden van de ontwikkelingsbiologie helder samenvatten in de vorm van een schrijfopdracht en via peer-review een schrijfopdracht van anderen voorzien van feedback.
Vaardigheden
Begrip van biologische variabiliteit op organismaal tot moleculair niveau, omgaan met complexe systemen, wetenschappelijke discussie, beargumenteren standpunten, bibliotheekgebruik, selecteren en verwerken literatuur, lezen wetenschappelijk artikel, schrijven in het Nederlands of Engels, microscoopgebruik, dissectievaardigheden, werken met levende embryo’s van zebravis en kip, ethisch bewustzijn, kritisch denken, peer-review van een schrijfopdracht en samenwerken.
 
Inhoud
Ingangseisen
Voor studenten van de bachelor Biologie de cursussen ‘Moleculaire Biologie’ en ‘Biologie van Dieren’, voor de studenten van de bachelor Biomedische Wetenschappen de cursussen ‘Cellen’, ‘Organisme’ en ‘Moleculaire Biologie van de Cel’ en voor de studenten van de bachelor Molecular Life Sciences de cursussen ‘Moleculaire celbiologie’ en ‘Functionele Biologie’. In alle gevallen geldt dat de genoemde cursussen met een voldoende zijn afgesloten. Bij de practica wordt voortgebouwd op de theoretische en praktische ervaring van de cursussen ‘Biologie van Dieren’ (Biologie) of ‘Weefsels’ (Biomedische wetenschappen). Indien studenten niet voldoen aan de ingangseisen, kan door de coördinator extra stof worden opgegeven die voorafgaand aan het blok bestudeerd dient te worden.
LET OP: Gedurende deze cursus zijn er verplichte onderdelen waarbij gewerkt wordt met levend dierlijk materiaal.

Inhoudsbeschrijving en onderwijsvormen
Tijdens de cursus worden aan de hand van een aantal veelgebruikte vertebrate en invertebrate modelsystemen de volgende aspecten behandeld: klievingen, gastrulatie, neurulatie, organogenese, het ontstaan van de lichaamsassen, positionele informatie, Hox-genen, mesodermvorming, celdifferentiatie, celmigratie, recombinant/knock-out/transgene dieren, de moleculair-genetische regulatie van gecoördineerde ontwikkeling, evolutie van de ontwikkeling van vertebraten. Naast de normale ontwikkeling besteed je tijdens de cursus aandacht aan afwijkingen die bij de ontwikkeling kunnen optreden.
In een zestal practica bekijk je levende embryo’s van de kip en zebravis en preparaten van embryo’s van de kip, zebravis en hamster om de embryonale ontwikkeling van de dieren te onderzoeken. Het ontstaan van het embryonale kraakbeenskelet van de kip maak je zelf zichtbaar door dissectie van kippenembryo’s en een kleurings­procedure.
Naast hoorcolleges en practica volg je nabesprekingen van hoorcolleges en practica, computer­practica en gestructureerde zelfstudie. Daarbij word je ondersteund via BlackBoard waar recente hand-outs van de colleges, zelftesten, uitslagen, een oefententamen en andere informatie te vinden is.
Je krijgt instructie van bibliotheekmedewerkers bij het zoeken van gegevens in wetenschappelijke databestanden. Hieraan gekoppeld schrijf je in een groepje van vier studenten over een onderwerp dat gebaseerd is op één van de onderwerpen uit de ‘Milestones in Developmental Biology’ (publicatie Nature, juli 2004).
 
Toetsing
Verplicht zijn: deelname aan toetsen, voorcolleges van practica, practica, computerpractica, werkcolleges, als mede aan het eerste hoorcollege, de colleges over het essay en het ethiekcollege, ook voor recidivisten. De hoorcolleges zijn niet verplicht maar wel zéér aan te raden en ze worden niet opgenomen. Een vervangende opdracht wordt gegeven bij afwezigheid bij een verplicht onderdeel. Deze moet voor de tentamens worden ingeleverd, en is een inspanningsverplichting waaraan moet zijn voldaan om te mogen herkansen.
Het eindcijfervan de cursus wordt bepaald door:
  1. Het cijfer van de schrijfopdracht over één van de onderwerpen van ‘Milestones in Development’. De beoordeling telt voor 20% van het eindcijfer en het minimale cijfer moet een 5 zijn.
  2. Het cijfer van drie toetsen die samen 80% van het eindcijfer is. Het minimale cijfer van elke toets moet een 5 zijn en het gemiddelde van de toetsen minimaal 5,5 om te slagen. Indien het eindcijfer gelijk aan 4 of tussen 4 en 5 is, moeten alle drie de toetsen opnieuw gedaan worden.
Studiemateriaal
  • Het boek ‘Principles of Development’ van Wolpert, Tickle & Arias (6e druk).
  • De cursushandleiding, waarin de practica opdrachten worden gemaakt
  • Snijset, kleurpotloden, gum.
SluitenHelpPrint
Switch to English