SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: B-B1GENG16
B-B1GENG16
Genen en gezondheid
Cursus informatie
CursuscodeB-B1GENG16
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Leerdoelen
  • Uitleggen hoe de functie van genen in relatie tot gezondheid en ziekte kan worden onderzocht.
  • Begrijpen wat de onderliggende genen en processen zijn die medebepalend zijn voor gezondheid, ziekte en veroudering.
  • De verschillende verouderingstheorieën uitleggen en beredeneren waarom de disposable soma theorie als meest omvattend wordt beschouwd.
  • Uitleggen op welke wijze de biologische klok de gezondheid en ziekte van organismen mede bepaalt
  • Een samenhangend beeld uitleggen van anti-veroudering strategieën.
  • Beredeneren dat terugdraaien van veroudering eenvoudiger is dan het vertragen van het verouderingsproces.
  • Uitleggen op welke wijze het microbioom betrokken is bij gezondheid, obesitas, en immuun aandoeningen.
  • Voor- en nadelen van verschillende dieetvormen (vegetarisme, mediterraan- en westers dieet) op gezondheid en ziekte uitleggen.
  • De wisselwerking tussen ‘nature – nurture’ uitleggen.
Vaardigheden
  • Systeem-overstijgend denken in het aandachtsgebied van gezondheid en ziekte.
  • Informatie opzoeken, selecteren, beoordelen, evalueren en verwerken
  • Een wetenschappelijk gefundeerde mening opbouwen over een maatschappelijk relevant onderwerp.
  • Ethische en maatschappelijke consequenties van biologisch onderzoek kunnen uitleggen en beargumenteren
  • Berichtgeving over wetenschappelijke onderwerpen op waarde schatten en in context plaatsten.
  • Kan werk van anderen toetsen aan de hand van de door de docent gegeven criteria. Kan feedback gebruiken om zichzelf te verbeteren.
  • Heeft kennis en begrip van basis-technieken om de functie van genen te koppelen aan gezondheidsaspecten.
Inhoud
Inhoud
Deze cursus gaat in op de algemene technieken en theorieën die gebruikt worden om informatie over genen te relateren aan gezondheids-gerelateerde fenomenen als veroudering, (cellulaire) stress response, biologische klok en (chronische) aandoeningen. Ook worden in meer algemene zin processen besproken die gezondheid van de mens ondersteunen, zoals (planten) veredeling.
In de cursus komen een 3-4 tal onderwerpen aan bod die vallen binnen het overkoepelend thema van Genen en Gezondheid. Binnen het thema veroudering wordt eerst ingegaan op enkele veroudering theorieën (evolutionaire theorie, antagonistische pleiotropie en disposable somatheorie). De rol van oxidatieve stress (vrije zuurstofradicalen en antioxidanten wordt uitgewerkt in relatie tot gezondheid en verouderings-gerelateerde aandoeningen waaronder (neuro)degeneratieve aandoeningen en immuun functioneren.
Er wordt daarbij tevens ingegaan op strategieën die het verouderingsproces trachten te vertragen of terug te draaien.
De biologische klok speelt een belangrijke rol in ziekte en gezondheid. De onderliggende klokgenen en het effect van verstoringen in het circadiane regulatiemechanisme op de gezondheid worden (via weblectures) behandeld.
Het microbioom wordt in toenemende mate gezien als een cruciale factor in ons welbevinden. De invloed van het microbioom wordt al dan niet in relatie tot voeding (waaronder verschillende dieetvormen als vegetarisme, mediterraan- en westers dieet), biologische klok en veroudering uitgewerkt op ons (psychoneuroimmunologisch) welbevinden.
Evolutie en genetica (technieken) lopen als een rode draad door de cursus.
 
Onderwijsvormen
  • Hoorcolleges,
  • Werkcolleges,
  • Zelfstudie,
  • Discussie
  • Peer-feedback
  • Blackboard toetsen
Toetsing
  • Toets 1 (25%)
  • Toets 2 (30%)
  • Opdrachten totaal (45%)
  • Factsheet (15%)
  • Poster pitch (15%)
  • Remake artikel (15%)
SluitenHelpPrint
Switch to English