SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201900050
201900050
Inclusief onderwijs en passende zorg in de context van toenemende diversiteit
Cursus informatie
Cursuscode201900050
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

1. Het verwerven van kennis van en inzicht in het ontwikkelingspotentieel en in de aard en oorzaken van de leer- en ondersteuningsbehoeften van kinderen en jeugdigen met diverse achtergronden.

2. Het verwerven van kennis van en inzicht in de werking van onderwijsstelsels en modellen van intersectorale coördinatie van onderwijs en zorg in internationaal perspectief, gericht op de wijzen waarop binnen stelsels en systemen het ontwikkelingspotentieel van kinderen wordt bevorderd en aan de onderwijs- en zorgbehoeften van leerlingen met diverse achtergronden wordt tegemoet gekomen.

3. Het verwerven van kennis van en vaardigheden in ‘pedagogische engineering’, dat wil zeggen in het ontwerpen van handelingsplannen en ondersteuningsstructuren op het niveau van kinderen, klassen, scholen en samenwerkingsverbanden met als doel het ontwikkelingspotentieel van kinderen in het algemeen en van kinderen uit specifieke sociale en etnisch-culturele groepen beter te realiseren.

4. Het verwerven van kennis van (formatieve) assessment, diagnostiek en omgevingsanalyse om het ontwikkelingspotentieel en de ondersteuningsbehoeften van kinderen vast te kunnen stellen.

Inhoud
De cursus Inclusief onderwijs en passende zorg is een verdiepende cursus voor de werkvelden vroege opvang en educatie, onderwijs, leerlingenzorg en gehandicaptenzorg, met relaties naar jeugdzorg en jeugdgezondheidszorg. De cursus bouwt voort op kennis opgedaan in Ba-1 (Pedagogische systemen, Culturele Diversiteit) en Ba-2 (Diagnostiek en Behandeling). De cursus bereidt voor op de masteropleidingen Orthopedagogiek (i.h.b. leerlingenzorg, gehandicaptenzorg, passend onderwijs) en Youth, Education & Society (i.h.b. preventie van onderwijsachterstand, culturele inclusie, preventief jeugdbeleid). Centraal staat het begrip ontwikkelingspotentieel. Ingegaan wordt op de wetenschappelijke grondslag ervan, hoe de potentieelbenadering zich verhoudt tot de deficietbenadering op het gebied van cognitieve leer- en ontwikkelingsproblemen (met name taalontwikkelingsstoornis, dyslexie, dyscalculie) en gedragsproblemen, op welke wijze potentieel vastgesteld kan worden, en vooral onder welke pedagogische voorwaarden op verschillende systeemniveaus het potentieel van kinderen het beste gerealiseerd kan worden.

De cursus voorziet in een internationale oriëntatie op onderwijsstelsels, modellen van inclusie en intersectorale samenwerking. Daarbij staan de volgende vragen centraal: hoe wordt inclusief onderwijs en passende zorg in Nederland in vergelijking met andere landen vormgegeven en wat werkt het best? In hoeverre slagen scholen erin om, al of niet in samenwerking met buitenschoolse partners, leerlingen te ondersteunen bij het realiseren van hun ontwikkelingspotentieel? De oriëntatie betreft enerzijds het onderwijssysteem van voorschoolse opvang en educatie tot en met het voortgezet onderwijs en anderzijds de samenwerking met instellingen voor zorg en gezinsondersteuning buiten het onderwijs. Aandacht wordt besteed aan gangbare en nieuwe, innovatieve methoden en protocollen op het gebied van (formatieve) assessment, (dynamische) diagnostiek en de analyse van thuis-, klas- en schoolomgeving in een diverse samenleving. Daarnaast worden studenten aan de hand van praktische ontwerpopdrachten ingevoerd in ‘pedagogische engineering’: zij worden uitgedaagd om na te denken over welke maatregelen er te treffen zijn binnen het onderwijssysteem en in samenwerking van het onderwijs met andere instellingen. Studenten leren daarbij vanuit co-creatie (in plaats van een expertpositie) na te denken over de (her)inrichting van het (speciaal, passend) onderwijs op verschillende systeemniveaus.
SluitenHelpPrint
Switch to English