SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201800820
201800820
Neuropsychologische revalidatie
Cursus informatie
Cursuscode201800820
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
Na afronden van deze cursus heeft de student inzicht verkregen in:
  • toepassing van neuropsychologische interventie bij cognitieve stoornissen die kunnen ontstaan na hersenbeschadiging
  • mogelijke experimentele neuropsychologische interventies bij verschillende klinische beelden
Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
Het schriftelijk tentamen behorend bij deze cursus zal studenten door middel van open vragen toetsen op hun kennis betreffende de onderwerpen die aan bod zijn gekomen binnen de cursus. Studenten zullen getoetst worden op zowel kennis met betrekking tot onderzoeksmethodiek van interventies van neuropsychologische stoornissen als inzicht in het raamwerk en plaats van revalidatie in het algemeen en neuropsychologische revalidatie in het bijzonder.
Via de patiëntendemonstraties zullen de studenten worden uitgedaagd om via een (semi-gestructureerd) vraaggesprek de benodigde informatie op het gebied van stoornissen en beperkingen te verkrijgen en in een model te plaatsen (ICF-model). De opdracht behorend bij deze cursus zal studenten vragen om op beknopte wijze de verkregen informatie uit de patiëntendemonstraties en de opgedane kennis te koppelen aan het ICF-model en op een patiënt afgestemde neuropsychologische behandeldoelen en interventies te formuleren.
Inhoud
Neuropsychologische revalidatie is nog een jong veld. Doel van deze cursus is om meer inzicht te verkrijgen in de huidige veel gebruikte neuropsychologische interventies van cognitieve en emotionele stoornissen bij niet-aangeboren hersenletsel. Daarnaast worden experimentele behandelstrategieën besproken die veelbelovend lijken maar nog niet veelvuldig in de huidige revalidatiepraktijk worden gebruikt. Cognitieve stoornissen en de consequenties van deze stoornissen, zowel in activiteiten van het dagelijkse leven als sociaal-maatschappelijke problemen, hebben een belangrijke plaats in de cursus. Meerdere gastsprekers worden uitgenodigd om te vertellen over hun klinische ervaringen met behandelingen in de praktijk.
Door middel van patiëntendemonstraties zullen de studenten in contact komen met patiënten met niet-aangeboren hersenletsel en zullen zij worden uitgedaagd om via een vraaggesprek de stoornissen en beperkingen op verschillende niveaus na te gaan.
 
Aspecten van academische vorming

Communicatieve vaardigheden
  • Uitvragen van stoornissen en beperkingen binnen de patiëntendemonstraties
  • Het systematisch weergeven van de verkregen informatie in een model
Vaardigheden in academisch denken
  • Het analyseren en structureren van informatie
Professionele vaardigheden
  • Het plaatsen van de stof in de context van de neuropsychologische beroepspraktijk
SluitenHelpPrint
Switch to English