SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201700103
201700103
Vraagstukken uit de pedagogische praktijk
Cursus informatie
Cursuscode201700103
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De student kan:

1.    Relevante maatschappelijke ontwikkelingen beschrijven.
2.    Pedagogische implicaties van een aantal maatschappelijke vraagstukken herkennen en benoemen.
3.    De in de cursus behandelde kennis en theorieën benoemen en uitleggen.
4.    De inrichting van pedagogische systemen en de cultuur-historische ontwikkeling daarvan beschrijven.
5.    Kennis en theorieën toepassen in een analyse van een pedagogisch probleem.
6.    Uit de vraagstukken voortkomende dilemma’s herkennen en benoemen.

Leerdoelen 1 t/m 4 worden getoetst door middel van een schriftelijk tentamen. Leerdoelen 5 en 6 door middel van een schriftelijke opdracht
De verhouding schriftelijk tentamen en opdracht is 70/30
 
Inhoud
De Nederlandse samenleving is een complexe en dynamische samenleving waarin technologische en sociale veranderingen zich in snel tempo voordoen. Er zijn belangrijke maatschappelijke trends in het werkveld en het beleid die samenhangen met de sterk gegroeide culturele en linguïstische diversiteit, de toegenomen spanningen rond integratie, de verscherpte scheidslijnen in de samenleving langs kwalificaties, het vergrote risico van groepen die onvoldoende participeren en aansluiting vinden bij de maatschappelijke ontwikkelingen. Opvoedings- en ontwikkelingsvraagstukken zijn niet los te zien van bovenstaande grote maatschappelijke vraagstukken.
In deze cursus worden (mogelijke) pedagogische implicaties van actuele maatschappelijke ontwikkelingen verkend. Bij het verkennen en bespreken van deze pedagogische vraagstukken worden de belangrijkste pedagogische systemen en de onderlinge interactie bestudeerd. Er zal tevens aandacht besteed worden aan de cultuur-historische achtergrond en de dilemma’s die de vraagstukken oproepen.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English