SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201700037
201700037
Academisch schrijven Algemene Sociale Wetenschappen
Cursus informatie
Cursuscode201700037
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De leerdoelen van deze cursus zijn:
  1. Het leren verzamelen en analyseren van theoretisch en empirisch materiaal over een sociaalwetenschappelijke vraag;
  2. Detecteren van lacunes in de bestudeerde literatuur;
  3. Op grond hiervan formuleren van een onderzoekbare vraagstelling;
  4. Het benaderen van een sociaalwetenschappelijke vraag via een interdiciplinaire invalshoek;
  5. Het schrijven van een beknopt overzicht van relevante theorievorming en empirie hierover;
  6. Beschrijven van een methodologisch verantwoord onderzoeksvoorstel;
  7. Inzicht krijgen in ethische kwesties samenhangend met het onderzoeksplan en dataverzameling: a) Overzicht krijgen van ethische kwesties rondom onderzoeksplan en dataverzameling, en b) Kort en bondig schrijven van een aanmeldformulier ter voorlegging en ethische commissie;
  8. Het op wetenschappelijke manier schrijven van de Inleiding en Methode zoals gebruikelijk in een wetenschappelijk artikel: a) Gebruiken van feedback van de begeleider en medestudenten om geschreven stukken te verbeteren, en b) Geven van feedback aan medestudenten om geschreven stukken te verbeteren;
  9. Communiceren over kennis en expertise in geschreven stukken.
Om deze doelen te toetsen schrijven studenten een onderzoeksvoorstel, bestaande uit een introductie en een methode sectie. Studenten worden onder meer door middel van werkgroepen in staat gesteld om vragen te stellen over (de totstandkoming van) het paper en ontvangen feedback op onderdelen van het paper van medestudenten en docent.
 
Inhoud
Het onderzoeksvoorstel is een onderdeel van het instroomprogramma voor één van de twee masters van Algemene Sociale Wetenschappen, te weten Social Policy and Public Health, en Youth Studies.

In de cursus academische vaardigheden (blok 2) schrijven studenten een onderzoeksvoorstel, dat past binnen een bestaande (of nog te ontwikkelen) onderzoekslijn. Het onderwerp of kader van het onderzoek wordt door de docent aangegeven. Studenten verrichten een literatuuronderzoek naar de theoretische achtergronden, empirische resultaten en beleidskennis met betrekking tot een concreet sociaalwetenschappelijk vraagstuk. Het literatuuronderzoek leidt logischerwijs naar de formulering van een empirische onderzoeksvraag (en eventuele deelvragen). Deze onderzoeksvraag vormt de basis voor het beschrijven van het uit te voeren empirisch onderzoek, waarvan de kaders vooraf in meerdere of mindere mate vaststaan. Het onderzoeksvoorstel is een individueel product, en kan worden gezien als de Inleiding en Methode van een wetenschappelijk artikel. Gedurende deze cursus werken studenten in kleine groepen samen aan een gezamenlijke onderzoeksopzet, waarover ze individueel rapporteren.

Het resulterende onderzoeksvoorstel mag gebruikt worden voor de ASW premaster thesis (blok 4) en functioneert (geheel of gedeeltelijk), indien als voldoende beoordeeld, als het eerste gedeelte van de thesis.

Aspecten voor academische vorming
Academisch denken, werken en handelen
Bestuderen en analyseren van informatie
Synthetiseren en structureren van informatie
Schriftelijk rapporteren over onderzoek
SluitenHelpPrint
Switch to English