SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201600127
201600127
Masterproject AZP: Praktijkstage en Thesis
Cursus informatie
Cursuscode201600127
Studiepunten (EC)30
Cursusdoelen
Het masterproject richt zich op de volgende leerdoelen: (1) inzicht hebben in de werkzaamheden van een academische professional in het sociale domein en in het betreffende beroepsveld, (2) te beschikken over beroepsvaardigheden van de beginnende academische professional, (3) in staat zijn om sterke en zwakke punten van het eigen functioneren te identificeren, (4) praktische voorstellen kunnen geven voor versterking van de eigen beroepsvaardigheden, (5) het theoretisch kunnen onderbouwen van een onderzoeksvraagstelling, (6) het kunnen geven van een overzicht van resultaten van voorgaande studies, (7) het benaderen van een sociaal vraagstuk via een interdisciplinaire invalshoek, (8) methodologische en analyse-technische vaardigheden in kunnen zetten om data op een wetenschappelijk verantwoorde wijze te analyseren en deze resultaten te rapporteren, (9) de bevindingen van onderzoek zodanig schriftelijk weer te geven dat het voor anderen toegankelijk is, (10) de bevindingen van onderzoek te bediscussiëren aan de hand van een interdisciplinaire theoretische en empirische onderbouwing, (11) de sterke en zwakke punten van het eigen onderzoek kunnen identificeren, en (12) implicaties kunnen geven voor vervolgonderzoek en voor de praktijk. De leerdoelen 1 t/m 4 komen tot uitdrukking in het stageverslag (Deeltoets 1) en de leerdoelen 5 t/m 12 in de masterthesis (Deeltoets 2).
Inhoud
Indien een student deze variant van de cursus Masterproject ASW kiest is het eindproduct een praktijkstageverslag (15 ECTS) en een thesis op bestaande data (15 ECTS) aangeleverd door ASW of door de stage-organisatie. Een praktijkstage kan ook uit onderzoekswerkzaamheden (ten behoeve van en in samenwerking met de stage-organisatie) bestaan, maar de verkregen data worden dan niet per se gebruikt voor het schrijven van de masterthesis. De student zal een sociaal vraagstuk onderzoeken op één van de diverse thema’s binnen het domein van Arbeid, Zorg en Participatie. Studenten werken samen in projectgroepen van maximaal zes studenten die hetzelfde thema hebben gekozen. Elke student verricht een praktijkstage bij een relevante organisatie in het beroepsveld van de master. Tijdens deze stage verricht de student werkzaamheden voor de stage-organisatie op het niveau van een academische professional en onder begeleiding van een gediplomeerde academische professional op de stageplaats. Daarnaast gaat de student onder begeleiding van een docent één van de diverse thema’s van Arbeid, Zorg en Participatie zelfstandig onderzoeken. De student voert individueel een onderzoek uit waarbij hij/ zij een wetenschappelijk- en/ of praktisch relevante onderzoeksvraag gaat beantwoorden op basis van een bestaande dataset van ASW of van de stage-instelling. Het individuele onderzoek dient een interdisciplinair sociaalwetenschappelijk karakter te hebben, waarbij gebruik wordt gemaakt van een combinatie van gedragswetenschappelijke en maatschappijwetenschappelijke concepten, die in één theoretisch perspectief of verklaringsmodel gecombineerd worden. Studenten leren om de onderzoeksgegevens te analyseren en hierover helder en adequaat te rapporteren. Het analyseren van onderzoeksgegevens en de rapportage over deze analyse gebeurt in de vorm van een Nederlandstalig of Engelstalig wetenschappelijk artikel. Het eindproduct (het wetenschappelijke artikel) is altijd een individueel werkstuk. Daarnaast dienen studenten, als ze gebruik maken van bestaande data van ASW, 60 uren onderzoekswerkzaamheden te verrichten ten behoeve van lopend onderzoek van ASW. Er kan alleen gebruik worden gemaakt van data van de stage-instelling wanneer het kwalitatief hoogwaardige data betreft die door de student gebruikt kunnen worden om zijn/haar onderzoeksvraag te beantwoorden. Studenten die data van de stage-instelling (of een andere externe instelling) willen gebruiken, dienen hiervoor een schriftelijk verzoek inclusief beschrijving van de onderzoeksdata in te dienen bij de begeleidende docent en de cursuscoördinator van de eigen master. 
 
In deze cursus ontwerpen studenten, op basis van het masterthesisdesign dat zij voor de cursus Key Issues in Social Policy hebben geschreven, een definitief onderzoeksontwerp dat vervolgens wordt beoordeeld door de eerste beoordelaar. Indien dit onderzoeksontwerp is goedgekeurd, wordt het voorgestelde onderzoek uitgevoerd. Een en ander mondt uit in een individuele masterthesis en een eindpresentatie. Zolang het onderzoeksontwerp niet is goedgekeurd, mag de student niet aan de uitvoering van het voorgestelde onderzoek beginnen. 

Werkvorm: Ter ondersteuning van individuele activiteiten worden projectgroepen gevormd van maximaal zes studenten die hetzelfde thema delen. In de projectgroep wordt gewerkt aan de totstandkoming van de verschillende onderdelen van de masterthesis door uitwisseling van informatie en inzichten, door discussie en presentatie van eigen theorieën en bevindingen. Deze werkwijze beoogt de inhoudelijke uitwisseling van theoretische verkenningen en onderzoeksresultaten te stimuleren, het contact tussen studenten in deze fase van hun studie te handhaven en de studenten te begeleiden bij het tijdig afronden van hun masterthesis.    
 
Aspecten van academische vorming: Mondelinge vaardigheden (presenteren), samenwerken, peerfeedback geven, onderzoeksvaardigheden integraal, schrijfvaardigheden, wetenschappelijk denkniveau, zelfstandig werken
 
SluitenHelpPrint
Switch to English